Lämna en kommentar

Jag provväver!

Jag har nu äntligen klippt ner min provvarp. Det var en bomullsvarp 20/2 som jag hade skedat 40/10-2-4. Det betyder två ganska tunna trådar som är solvade tillsammans och jag hade fyra trådar i varje rör på skeden alltså två dubbla trådar. Det ger 16 trådar varje cm, totalt 8 dubbla trådar. Det kanske skulle vara lite tätare, för då hade det inte skapats skedränder.

Jag hade solvat varpen rakt genomgående på åtta skaft. Inga konstigheter alls. Det gör att det är lätt att solva. Det jag skulle testa med denna provvarp var bland annat vågig kypert. När man ändå sätter upp en provväv kan man lika gärna testa olika bindningar och inslag. Detta bara för att fylla på pärmarna med olika tester. Det är så roligt att ha bara titta i och känna på olika bindningar och varptätheter. Det sparar tid andra gånger, inbillar jag mig i alla fall. Det är ett litet försvar till att jag skall få provväva. Det är så roligt och lärorikt. Jag kan se det som en liten fortutbildning.

Åter till den första provväven det är inget särskilt spännande eller upphetsande. Det är en helt vanlig Våffelväv. Att det blev våffelväv beror till viss del på att det går att väva den i en raksolvad väv på åtta skaft. Det hade känns konstigt ifall jag inte gjorde ett prov med den typ av varp jag hade uppe denna gången. Jag har testat lite olika inslags material. Jag har sparat en lång tråd i början eller slutet av varje olika inslag detta för att jag skall vid ett senare tillfälle kunna känna var jag har använt för inslag. Visst hade jag kunna skriva upp det, men detta fungerar lika bra.

Jag gjorde på denna provväv på samma sätt som tidigare. Jag gör en ganska bred skedrand mitt i väven. Jag lämnar två tomma rör mitt i varpen för att jag lätt ska kunna klippa isär varpen där. Jag zick-zackar sidorna och tvättar ena delen. Denna gång blev det i 40 grader, med den vanliga mörka tvätten, det har gjort att de ljusaste delar har blivit lite lätt färgade.Jag tycker att det otvättade  provet är vackert. Att de långa flotteringarna ger blankhet. Jag är fullt medveten om att man brukar väva våffelväv nästan enbart för som tvättade variant, med den ihop dragna ytan. Fast jag tycker om den otvättade. Det hade tyvärr inte gått att ha en löpare till bordet i den otvättade, det hade varit en engångs produkt.

Kommentera

