Lämna en kommentar

Det blir randigt

Det är inte särskilt konstigt att en kypert blir randig. Det som är det roliga med den här är att den är tvåfärgad. Jag har en vit bomulls varp med två trådar i solv och fyra i rör på en 40/10 sked. Detta betyder att jag har åtta dubbla trådar varje cm. Lättvävt. Varpen kräver ingen speciell behandling, utan den bara flyter på.

Efter att jag har provvävt  lite olika kypert varianter har utifrån de kunskaperna var jag bara tvungen att testa och se om detta gick. Jag har solvat rak genomgående på åtta skaft. Jag har en kypertbindning, två trådar upp och sex trådar ner. Inga konstigheter alls. Det jag har gjort, som jag tycker blir lite spännande är att jag har vävt med två olika trampordningar. Till den oblekta tredubbla lin tråden har jag ett tampsystem. Tänk att jag börjar väva kypert med början på trampa ett från höger. Jag trampar som en helt vanlig kypert, 1,2,3,osv. Den bruna lintråden som är enkel börjar jag trampa en helt vanlig kypert med början på trampa fem från höger. Jag trampar även här en helt vanlig kypert med början på trampa fem, 5,6,7,osv.

Jag trampar alltså ner trampa 1 och skyttlar oblekt. Trampar sedan ner trampa 5 och skyttlar brunt. Trampar ner trampa 2 och skyttlar oblekt. Trampar ner trampa 6 och skyttlar brunt. Det är egentligen inga konstigheter alls, det gäller bara att hålla koll på sina trampor. Det är lätt att det blir fel när ena trampordningen har kommit längst till vänster på trampa 8. Det är då som trampningen byter fot. Vilket innebär att den fot som vävt oblekt nu när trampningen börjar om på trampa ett väver nu brunt och tvärt om. Det löser sig när man sitter där, men det krävde lite extra tankearbete. Det som blir lite krångligt är att det inte finns några naturliga ställen i trampordningen som passar bra för att dra fram varpen. Inga ställen där det är lätt att komma ihåg var i trampningen man var.

Skall nu testa vidare och se hur jag kan väva mer randigt.

Kommentera

