Lämna en kommentar

Många små nästan röda

små rödasmå rödasmå rödasmå rödaMånga små röda eller i alla fall nästan röda eller om man skall vara mer korrekt i den röda sektorn av färgcirkeln.

De första var vävda för länge sedan och var i slutet av en bred bildvävsvarp. Jag hade lite varp kvar och stod i valet att klippa ner eller väva något litet. Troligtvis hade jag varit generös när jag räknade på varplängden. Det blev sex eller sju stycken.

Nu hittade jag en liten kort varp som jag har klippt ner och plockat ur vävstolen någon gång. Den låg fint i en plastpåse med en lapp om antal trådar och trådtjocklek. Troligtvis också det från något bildvävsprojekt för länge sedan.

De senaste var vävda med 2,5 trådar /cm. Tror att de tidigare också hade den tätheten. Tjockleken på garnet är bildvävsvarp och jag brukar använda lin8/3 eller lin8/4. Det är lite olika tjocklek på de tidigare vävda och de senare. Det ger en lite skillnad i bredd men det spelar också in att de tidigare har lininslag och de senare olika ull varianter. Bygger olika och ger olika bredd. Samma sak som ett mjukare inslag ger smalare vävbredd än ett mer styvare inslag.

Det jag har arbetat utifrån är att hitta så många olika ytor som möjligt. Det kan vara olika ryaknutar i olika material och olika täthet och längd. Det ger så väldigt olika yta om det är glesa och oregelbundna ryaknutar med en tråd lin16 mot en tät matta med täta ryaknutar, kort klippta i många trådar tjock ull. Det finns även sneda ryaknutar som gör att trådarna mest lutar åt ena hållet.

Det var varit tuskaft som jag har vävt i. Tuskaften gör att jag kan göra ränder av olika färger både i varpriktning och inslagsriktning. Jag har vävt några släta enfärgade rutor och några släta rutor en massa stygn som bara täcker ytan för att få en annan struktur. Det ger en spännande yta med bara en massa upp och ner stygn. Jag brukar sy detta när det sitter i vävstolen. Detta för att då är väven utspänd och jag har en bra arbetsställning. Ryggen skall hålla många år till och man måste vara rädd om den.

Kommentera

