Lämna en kommentar

Jacka

Jag har haft en sommarjacka i flera år som jag har tyckt om. Det känns som första jackan av många som jag tycker om. Ofta har jag haft svårt att hitta en jacka. Efter förra sommaren borde jag kasta den, men hängde in den bara för att om jag inte hittar en ny…

Jag hittade inte någon ny utan den gamla, trådslitna fick åka fram. Ärmsluten började fransa sig, det var slitna blekningar i tyget. Till och med jag skämdes lite när jag skulle visa mig bland folk i den. I slutet av sommaren fick jag nog. Jag åkte och köpte tyg. I efterhand borde jag kanske varit lite mer noggrann i mitt val av tyg. Det var mer så att jag inte riktigt visste var jag ville ha, eller mer ville jag bara ha en kopia. Efter mycket letande hittar jag ett tyg. Tänker att 1,7 m tyg borde räcka, fram och bakstycke plus ärm. Det var fel.

Tyget visar sig vara elastiskt på ena hållet, fast det märker jag inte förrän jag börjar sy. Tyget räcker knappt, jag hade velat ha bäljfickor som orginalet, en jacka från ellos. Det räcker inte tyget till. Jag måste också lägga lite extra sömmar bara för att få ihop mönsterdelarna.

Jag sprättar isär hela jackan så jag får ut alla mönsterdelar. Vad praktiskt det är när mönsterdelarna redan har sömsmån med. Efter många, många försök att få ut alla delar lyckas jag.jackaJag kunde också göra vissa justeringar för att den skulle passa ännu bättre. Åter till tyget som hade stretch åt ena hållet. Detta gjorde att jag var tvungen att stryka fast mycket vliselin bara så att mönsterdelarna skulle hålla sig som de skulle.

Jag hade önskat mig praktiska bäljfickor, som kan rymma det mesta. Från nödvändiga saker som jag lägger i dem till barnens allehanda fynd från promenader. Tyget räcker inte. Jag funderade kring om jag skulle skarva tyget så jag kunde få till fickorna. Det slutar med att jag gör fickpåsar och ficklock. I efterhand kanske jag skulle åkt och köpt mer tyg. Fickpåsarna är lite grunda har jag märkt. Detta gör att passpoalen hänger lite i öppningen. Det döljer ju ficklocket, så det är inte hela världen. Det som var ett större problem var att fickpåsarna var grunda och telefon, nycklar osv var på väg att trilla ur när jag cyklar. Det gjorde det aldrig men känslan var där. Jag fick sy dit två stora tryckknappar. Nu när jag använt jackan ett tag har jag insett jag är lat och inte alltid knäpper upp fickan för att ta ut nycklarna, det gör inte positiva saker med jackans utseende.

Det jag har kommit fram till är att det inte var så krångligt, det blev tillräckligt bra. Det finns alltid sömmar som jag borde ha gjort lite bättre. Jag funderar på ifall jag skall sy en till för hösten som har ett litet tunt foder av flanell emellan, frysen som jag är.

JackaJackajacka

Kommentera

