Lämna en kommentar

Blev nya kuddar

Kudde 1 och 2Så här fina var de en gång i tiden, innan alla kojbyggen, middagstuppisar i soffan och allmänt hårt använda av barnen. Broderierna var broderade på linneväv(räknelinne) och broderade med silke, lin och molinégarn.

Så fina var de inte efter några år. Jag har känt att jag inte riktigt ville kasta dem riktigt, det är så många timmars broderi. Jag har gjort ett litet halvhjärtat försök att rädda dem, men det gick bara åt ett håll.

kuddekuddekuddekuddeVisst är det lite så att man vill gråta lite. Jag funderade över om jag skulle sy langettstygn runt hjärtana för det var mest tyget som inte höll. När jag tittade lite närmare håller inte en garnet i korsstygnen. Sorgligt. Jag har ett tag tittat på dem och inte vetat hur jag skulle göra, fast egentligen fanns det bara ett alternativ, det broderade måste bort.

Jag rensade mina lådor på diverse tygbitar, som jag måste minska i omfattning. Byrån som de ligger i uppdelade i färg kommer inte att få plats i det nya arbetsrummet. Därför måste jag gå igenom. Detta gjorde att jag började klippa fyrkanter mest för att göra något av alla små tygbitar. De som inte räcker till något annat. tygfyrkanterHögen med tygfyrkanter växte mer och mer. Jag hade kanske inte en väldigt utarbetad plan om vad jag skulle göra med dem, men de kom att fylla ett syfte.

kuddarkuddarkuddeJag använde en del av fyrkanterna till att ersätta det broderade. Jag återanvände baksidor och fodret från de gamla kuddarna, även knapparna på baksidan.

Jag har medvetet inte centrerat rutorna, detta mest för att jag ville inte ha en direkt mittruta. Det beror också på att jag valde storleken på rutorna innan jag hade tänkt klart om att de skulle bli kuddfodral. Jag är nöjd. Så här stilrent och vitt och grått har aldrig vårat hem varit så det känns som en helt ny tid. Fast det kanske är en motreaktion på att vårat hem fortfarande ser ut som en mindre byggarbetsplats.

Köket börjar vi se änden på. Det har innefattat så mycket mer än vi kunde ana, nya elkablar och lite nya tapeter i stora delar av huset. Just nu är det mest de där lilla slut fixandet som är kvar. Någon list som måste målas, en liten klick Silicon där och en magnet till skafferiet osv… Fast främst skall vi flytta över både el och vatten helst samma helg. Nu är det vår och mycket annat måste göras, båten poleras, grönsakslandet skall rensas(eller läggas igen) det tillsammans med allt som har att göra med att ha tre barn, många avslutningar. Förutom alla vanliga träningar. Man visste inte vilka oceaner av tid man hade när barnen var små. Som slutsats av detta kan vi bara säga att helgerna borde vara minst dubbelt så långa.

 

Kommentera

