Lämna en kommentar

Lapptäcket

lapptäckelapptäckeInnan jag fick plockade ner hela mitt arbetsrum lyckades jag med att klippa lite remsor till mitt lapptäcke. Rättare sagt jag klippte en massa remsor. Det kändes gott att de var färdigklippta och bara väntade på att jag skulle foga dem samman.

Jag har nu lyckas att få en fyrkantigt tygstycke av lappar som nu är lite drygt två gånger två meter. Jag har inte riktigt kommit på vad jag skall ha det till. Antingen kommer det att bli en stor filt till soffan eller kanske överkast. Jag har inte bestämt mig. Det handlar mest om att jag tycker att det är meditativt att bara foga en remsa till en annan. Det följer en ganska strikt ordning. Klippa remsor som är lika breda och ungefär lika långa. Sy raksöm  efter raksöm. Det är bara att göra, inga större beslut än om vilken ordning som remsorna skall hamna i. Genom att det är ungefär samma tyg som jag har använt mig av hela tiden med lite små variationer så kommer ögat att uppfatta allt till en enhet. Bara jag inte gör någon ruta väldigt mörk eller väldigt ljus.

Det känns gott att kunna göra några små nedslag i det textila. Det är bara symaskinen som jag kommer åt nu under renoveringen.

Vår köks renovering går framåt. Vi har kommit fram till varför väldigt få nybyggda kök har ett skafferi som man kan gå in i, som vi nu har platsbyggt. Gissningsvis kommer halva tiden av all renoveringstid gått till just skafferiet. Det är mycket mer tids effektivt att bara sätta upp färdiga skåp som köpts i platta kartonger eller ihop monterade från fabrik. Fast jag kan gå in i vårat snart färdiga skafferi och bara njuta, det blir så fint och jag är så nöjd. Tapeterna är uppe och jag har träningsvärk, det är många ställningar som jag inte brukar använda mig av.

 

Kommentera

