Lämna en kommentar

Ommöblering

Julen och nyår har passerats, tillsammans med mycket god mat och många trevliga pratstunder.

I mellandagarna monterade jag ner min vävstol. Jag har flyttat så många gånger med den att jag( vi- make och barn) har blivit riktigt bra på att montera ner och upp den. Denna gången kommer den nog ligga nermonterad en långstund under våran säng. Vi har nu känt att vi har kraft och ork med renovering.

Det rum där vävstolen och mitt arbetsrum har varit skall åter igen bli kök. Det var ett gammalt kök när vi flyttade in, men en 30 år gammal vattenläcka gjorde att vi då fick riva ut köket. Vi hade två kök när vi flyttade in. Fördelen med att vi har kvar vårat vanliga kök och nu bygger ett nytt är att vi slipper diska i duschen och leva på hämtmat under tiden. Det mindre bra är vävstolen är nerplockad och alla prylar och garner ligger i lådor och pappåsar i matsalen. Jag har inte riktigt någon koll alls på var saker kan finnas, bara någonstans i hela berget av saker.

Katten har hittat nya platser att sova på där ingen kan se eller störa henne.

Det kök som vi använder idag skall bli arbetsrum, men det kan vi inte börja med innan vi har fått iordning av det nya köket.

Man kan undra varför vi gör en sådan enorm spegelvändning av huset (har varit statar hus med fyra lägenheter, senare ett parhus). För det ljusaste och trevligaste rummet i huset efter vårat sovrum är arbetsrummet, det är där den milslånga utsikten breder ut sig. Även om det är trevligt med utsikt när jag väver så känns det som att jag ser den mer när jag lagar mat istället för när jag väver.

Som varje projekt i ett gammalt hus är det fullt av överraskningar. Vi har nu kommit på, till viss del, varför det är så kallt i arbetsrummet- blivande köket. Tidigare ägare använde rummet till att hänga tvätt. Det finns ingen, eller nästan ingen, isolering runt fönstren. Det var bara fönsterfoder och  sedan luft (helt tomt) i tjugo cm ut till ytterväggen.

Vi är nöjda med att ännu mer gammal blykabel försvinner ur huset, och vi kan få ännu ett rum som är jordat.

Maken och jag har lite olika tidsuppfattning om när vi kan bli färdiga och jag kan sätta upp min vävstol igen. Han tror att till sommaren måste det vara färdigt medans jag är mycket mer optimistisk och hoppas att vi är snart färdiga. Fast realistisk plan är kanske mer till dotterns födelsedag i slutet av mars. Det vore bra om vi kunde använda matsalsbordet vid kalaset.

 

Kommentera

