Lämna en kommentar

Julkorten är nu klara

Årets julkort är nu klara. De blev gjorda en dag av lust. Av en spontan idé utan direkt tanke på att det var julkort som skulle tillverkas.

Det är det som är så roligt att kunna göra saker som bara får göras. Utan lång process av tankar och skissande. Att kunna bara flyta med i strömmen av saker som händer. Att kunna göra saker av bara ren lust, inte för att uppnå det tänkta resultatet. Jag kan känna att jag borde göra mer sådant.

Fast man kan säga att allt textilt arbete till stor del är lust fylld. Jag kan erkänna att ibland när jag både väver, broderar och syr så tänker jag mer på hur slutprodukten blir, istället för att bara njuta i stunden. När jag väver tredje handduken på en varp är det för att det är roligt att väva men lika mycket att det blir vackra handdukar. Ren lustfylld vävning för mig är när jag inte riktigt har en plan hur det skall bli, att jag får testa olika lösningar under tiden så jag måste vara närvarande i vävandet. Det kan vara därför som jag älskar bildväv, där måste jag bestämma hur varje inslag skall ligga. Jag måste hela tiden ta nya beslut som påverkar slutresultatet. Jag har inte en stor skiss i skala1:1 som sitter under varpen för att allt skall bli helt rätt, utan en liten skiss på runt 7*7 cm sittande i en klädnypa på vävstolen, vilket innebär att en färdiga väven aldrig riktigt ser ut som den sista skissen. Det har också hänt att jag har skissat mycket för att sedan låta alla skisser ligga kvar på skrivbordet, för jag har där testat fram olika figurer och har en relativt klar bild i huvudet hur jag vill att bilden ser ut, ungefär.

Att väva skyttlade vävar är mer producerande för mig, det blir vackert( för hoppningsvis) och att ytan blir fin.

För att nu återgå till julkorten så är de gjorda med schablon. Det var mest för att det är ett smidigt sätt att massproducera. Akvarellfärg till det röda och penna till de svarta delarna. Fascinerande hur lite de olika riktningarna på skorna kunde få grupperna av tomtar att samverka.

Kuvert som jag hade sedan tidigare, tror efter barnkalaskort för något år sedan, har fått bestämma storleken på korten. Detta har gjort att det blev lite av akvarellpappret med tomtar på över efter att jag hade skurit ut korten. Dessa tomtar fick bli till små etiketter till julklapparna. De kanske inte räcker men det är en början. Det känns så gott att detta redan är klart. Nu skall jag bara försöka komma ihåg att skriva och posta korten, men det är ett senare projekt.

schablonjulkortjulkortjulkort

Kommentera

