2 kommentarer

Krångel

Ibland kan jag fundera över varför allt kan krångla. Jag sitter och syr mina små lustifikationer samtidigt som jag servar med honungsvatten och snorpapper. Min symaskin bara krånglar. Jag blir tokig!!!

Problemet är att övertråden sakta slits av, eller rättare sagt delar av övertråden slits av. Den delen av tråden som blivit avsliten bildar en knöl innan nålen för att sedan helt slitas av. Har vissa problem med trådspänningen, för tillfället alldeles för lös övertråd och framför allt alldeles för hård undertråd.

Jag rengör, rengör och testar, men det fungerar inte.  Byter tråd, byter nål, trär om symaskinen och inget fungerar.

Jag vill sy och känna mig kreativ och framför allt ha roligt. Detta betyder att jag efter lunchen, som det för tillfället sjuka barnen bestämde till risgrynsgröt, kommer att få läsa instruktionsboken från pärm till pärm.

2 comments on “Krångel

  1. Hej
    Trist när symakinen trilskas – kom på att jag måste ställa en fråga. Har du provat med annan sytråd? Ibland är det dålig kvalite på tråden – eller gammal skör tråd som gör att det inte fungerar.
    Lycka till!
    Hälsningar Fröken Slöjd

    • Tack för tanken, men det var en av de första saker som jag testade. Tråden och symaskinen krånglar inte när jag syr raksöm rakt fram med samma tråd. Har inga problem varken när jag syr vanlig raksöm med pressarfot eller när jag syr rakt fram med stoppningsfunktionen, problemet uppstår när jag vill svänga tyget när jag kör i stoppningsläge. Jag kan fundera över ifall stygnplåten kan ha vassa kanter som sliter av tråden. Jag har också haft loss den lilla ståltråden som håller fast pressarfoten ifall den kunde påverka.
      Den borde inte krångla, den är knappt ett halvår.
      Hanna

Kommentera

