Lämna en kommentar

skisser

skisserJag har haft det roligt. Efter att jag har gått och ruvat på den ner klippta varpen började jag fundera. Väven såg så bra ut i vävstolen, jag började få den kittlande känslan i magen som man alltid vill uppnå, men nej. När väven väl kom ut var den bara tråkig. Jag började då skissa och fundera om jag kunde göra något annat med väven. Detta innebar en perid av skissande. Jag letade fram barnens klassiska vattenfärgslåda, den med åtta stora färgpuckar i en vit plastlåda. Hittade också gamla utställningsaffischer A2, med ett ganska tjockt papper som skulle hålla för vattenfärg, som jag delade.

Jag började med samma schablon som jag gjort varptrycken med, kors alltifrån några få till upp till nio på varje papper för att få en grund som jag kunde bygga vidare på. Det blev en väldigt bunt som utvecklades med olika mönster och blåaktiga färger. Schablonerna blev fler och fler. Korsen blev det inte ens på alla.

korsJag började efter det ge mig i kast med de tryckta bilderna. Jag vet inte, de är fortfarande under ruvnings fasen. De sitter upphängda med knappnålar så jag dagligen kan fundera kring dem.

Min vinteruppgivenhet är, som vanligt denna tid på året, i fullblom. Jag försöker att ligga lågt och hoppas att tiden skall gå fort så att jag kan snart hänga upp julgardinerna. Det brukar gå över då, för jul ju är trevligt. Någonstans strax efter, ibland innan nyår börjar min vår. Får vi dagar med klarblå himmel och solsken brukar jag kunna se att solen är på väg mot oss igen, den börjar återigen värma. Jag kan nästan från dag till dag se att ljuset och värmen återvänder och ökar varje dag.

Kommentera

