Lämna en kommentar

varptryck

änglarJag har nu klippt ner varpen som jag har roat mig med de senaste dagarna. Det är en tunn bomullsvarp,20/2 med 15 trådar / cm. Jag har vävt i liksidig korskypert, mest för att få en relativt oregelbunden yta, framför allt en enhetlig yta. Lin 16 i inslag.

Jag har i denna varp funderat kring varptryck. Hur skarpa linjer får man med schablon? Svaret var inte så skarpa som jag ville, färgen kryper lätt i trådarna. Fast det kan också vara en effekt man vill ha. Jag kom också fram till att det var svårt att hålla sig så man inte började väva lite för tidigt. Då smetade sig färgen ut sig när slagbommen glider över trådarna.

Jag testade också att slå in två inslag tuskaft långt fram på varpen så att alla varptrådarna låg väldigt parallella på ytan som jag tryckte. Det fungerade bra, annars är det lätt att varptrådarna klumpar ihop sig och bildar grupper och då blir inte varptycket lika bra.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: