Lämna en kommentar

Jag är stolt!

sockarJag började fundera kring vilka raggsockar som jag har till denna vintern, de börjar behövas. Förra vintern fick jag stoppa några par. De stoppningarna börjar nu också sjunga på sista versen. Så valet jag har var att antingen stoppa dem igen eller göra ett försök att sticka.

I min påse från apoteket som stickningen ligger i , ligger förutom det som borde ligga där, stickor garn och mönster (från dödergök) även en virknål till alla tappade maskor. Ni kan nu ana att mina stickfärdigheter består mest i att jag rent tekniskt kan sticka även göra stickade fältor. Det här hit mina stickkonster sträcker sig. Tidigare stickningar är ett halvt bakstycke i tonåren, och kanske någon halsduk. Jag måste säga att jag är väldigt stolt över min halva socka. Det är ojämna maskor, löst stickat konstiga ihop tagningar av maskor. Man jag är stolt!

Maken uttryckte att jag inte bör sticka några fler sockar efter detta, svordomarna haglar tätt. Jag har lyckas dra ut fel sticka när jag skulle byta hand med den tomma stickan, mer än en gång. Stickorna har glidigt ur maskorna när jag stickar. Därför måste jag ha en virknål för att fånga upp alla tappade maskor- de är många.  Jag har fortfarande inte kommit på hur jag skall hålla dessa stickor, för det känns fortfarande som en igelkott, med stickor åt alla håll, som kan glida ur. Jag har också upptäckt att de har en förkärlek att fastna i mina tröjärmar.

Jag var ute hos mina föräldrar i helgen och därför var jag tvungen att ha stickat lite så jag kunde få någon som visade hur jag skulle göra med hälen. Fast jag hade hittat det jättefina mönstret från dödergök så förstod jag inte. Jag läste och läste och insåg att detta låg långt över min kompetens. Nu när jag har fått det visat mig kanske jag kan lösa det hela till nästa gång- andra sockan. Detta har också inneburit ännu ett skönhetsfel på sockan, mamma stickar hårdare, vilket innebär att jag har fått en rand med hårdare stickade maskor vid hälen. Jag stickar jätte löst.

Jag skall träffa dem om två veckor igen vilket innebär att om jag inte lyckas maska av det hela- göra tårna så kan jag få hjälp.

Jag måste säga att jag tycker att det är lite lustigt att jag inte kan sticka. Jag älskar att sy små små korsstygn, väva bildväv och väva med tunna lintrådar, men jag har inte tålamod till att sticka en tröja.

Jag tror att jag i fortsättningen får fortsätta med som jag brukar be väldigt snällt om nya raggsockar och stoppa raggsockar det innebär mindre frustration.

Kommentera

