Lämna en kommentar

Av bara farten

Jag vävde band till handdukarna som jag vävde tidigare i höstas/ somras. Det var i vävstolen, jag kan väva så smalt utan att allt vippar åt alla möjliga håll är främst tack vare kantramarschen. Hade jag haft en trissvävstol kanske jag hade varit lite mer tveksam. Det skall nog gå fast man måste vara så väldigt noggrann, mycket mer än vid en bredare varp.bandDetta är ju banden som jag vävde tidigare. Vit och mörk grön/grå varp bomull20/2  med ljusgrått, vitt och grönt inslag lin 16. Alla färgerna hade jag använt mig av när jag vävde handdukarna. Detta är inget nytt, utan tidigare har diskuterats.

bandJag testade även att väva med mora garn som inslag. Jag hade lite effsingar hängande jämte vävstolen. Dessa vävde jag i rak genomgående kypert och med bara vitt inslag. De svarta ränderna i varpen blir då svarta prickar.

bandDetta blev till av bara farten. När jag vävde de tidigare banden började jag fundera över hur man mer kunde göra band. Jag hade fortfarande kvar min liksidiga kypert uppknytning sedan handdukarna i vävstolen. Jag kom fram till att jag ville testa att utnyttja det. Jag tänkte fortfarande på handdukshankar. Jag funderade lite över vad skulle vara snyggt på kroken. Det är trots det man ser uppifrån.

Jag varpade en varp med 24 trådar fortfarande i bomull 20/2 ( som jag sedan tidigare har fått någonstans ifrån). Jag solvade i gåshöga, spets. Till att börja med så använde jag mig av samma ljusgrå lin 16 som tidigare. Jag upptäckt att jag lätt slog lite för hårt. Det tog evinnerlig tid, kanske var det så eller så vara jag bara rastlös. Jag testade lintow 8, lin 16/2 både i blått  och rosa, för att sedan återkomma till lin 16 svart. De grövre kvalitéerna gav väldigt grova och stela band.

Det svart när jag kämpade med att verkligen inte så hårt utan mer fösa ihop inslagen fick en behaglig kvalité. Jag kunde också konstatera att det var svårt att få samma inslagstäthet hela tiden. Det var lätt att slå lite för hårt, vilket gjorde att vinkeln på kypertränderna ändrades och också känslan av vilken svarthet bandet har.

band För många år sedan var det säkert som jag såg ett program om modehusen i Paris. Där hade de någon som vävde banden till kläderna av trådarna i tyget som ”jackan” var sydd i. Detta fascinerade mig och jag funderade då över hur det görs och hur vävs ett snyggt band, som också går att forma. Jag hade ett ylletyg liggande i arbetsrummet som förhoppningsvis i vinter kommer att bli en vinterklänning.

Det hade varit väldigt snyggt avslut på klänningen om jag hade ett fint band i halsringningen. Detta gjorde att jag testade. Det övre bandet vävdes med den randiga varpen och det undre med den vita. Den delen av bandet som man ser inslaget mest är vävd där inslaget dras över väven och vävs in från samma håll. Det blir en tuskafts botten från baksidan. Jag var inte direkt  förtjust i den när jag vävde med nu efteråt kan jag se att den har vissa kvalitéer.

Det undre banden med den helt vita varpen testade jag om det skulle gå lättare att forma en svängd form om inte varp och inslag var i rät vinkel mot varandra. Jag vävde upp en liten trekant för att inslagen skulle hamna på skrå. Detta gjorde att jag inte kunde använda mig av slagbommen. Den upptäckt jag gjorde var att inslagen helst eftersträvar en rätvinkelhet. Jag fick tänka mig för så att jag skulle hålla samma vinkel på inslagen.

Hur det gick med svängningen kan man undra? Det borde gå bättre om man böjer banden blöta, fast jag ville testa snabbt så jag bara strök med strykjärnet. Det som kanske framgår av bilden så var det som jag tidigare anade. Banden med inslag på skrå var mycket lättare att skapa en svängd form.

Av detta lilla väv experiment kan jag kan bara konstatera att klänningen inte kommer att få något vävt band.

 

Kommentera

