2 kommentarer

Band

BandJag kom fram till att jag behövde väva band. Jag fundera en stund över att vara i en bandgrind, men jag har alltid tyckt att jag får en konstig arbetsställning. Jag kanske har feltaktik eller bara inte är anpassad för det. Nu var min Öxabäck tom och en ny varp skulle upp. Varför då inte en bandvarp?

Jag varpade lite snabbt upp 20 trådar. Jag hade kvar samma trampuppknytning som tidigare. Genom att det var så få trådar så solvade, skedade jag snabbt. Varpen var vit och mörkgrön så det blev fem vita ränder.

Jag testade att väva utan att använda mig av slagbommen. Det blev mer som de band som jag vävt i bandgrind. Det blir smala och har en tydlig varprips känsla över sig. Detta var inte vad jag var ute efter. Jag började använda mig av slagbommen. Vad otroligt vackert det blir. Jag får band i samma kvalité som handduksväven. Jag får snygga kanter.

Jag har haft problem när jag vävt band i bandgrind att jag inte har samma känsla för hur hårt jag skall dra i inslaget för att få en snygg kant. Det kan kanske bero på att jag inte har vävt tillräckligt många meter med band för att få in en bra känsla i händerna. Nu i vävstolen har jag inte några sådan problem. Jag får snygga kanter. Det är trots allt det som man eftersträvar.

Jag hade i min föreställningsvärld en tanke om att väva band kommer att gå riktigt fort. Jag får upp en hastighet som är lite snabbare än vid handduksvävning, lite av en besvikelse att det inte bara säger swich. Jag är så nöjd. De är så fina.

Jag varpade en längre varp än vad jag behövde, detta mest för att jag skulle kunna klippa av varpen när varpkäppen kommer över varpbommen. Detta för att jag skulle vilja undvika att varpkäppen vippar när varpen är så smal. Jag tror att detta var ett smart drag.

Det jag hade vissa mindre problem med var att tänka på hur hårt jag skulle spänna varpen. Det blev väldigt lätt alldeles för hårt. Det är så få trådar som skall hålla emot spänningen. Jag har oftast en känsla för hur mycket jag skall spänna är hur hårt jag skall dra i hjulen, och det är mest där jag känner motståndet och spänningen i varpen. Visst känner jag även på varpen det är mest för att bekräfta det jag redan vet. Fast nu var jag tvungen att spänna väldigt mycket lösare än vad jag är van vid och oftast var det ändå för hårt.

 

2 comments on “Band

  1. Vilken bra idé, att väva banden i vävstol. Är inte heller så förtjust i bandgrindar.

    • Man kan ju få lite olika mönster om man väver i bandgrind eller vävstol. Sedan har jag aldrig riktigt lärt mig att väva med brickor eller plocka mönster i en bandgrind. Det jag har testat ger mig bara dålig arbetsställning. Kanske gör jag fel.

Kommentera

