1 kommentar

inslag efter varandra

HandduksvävNu är den färdig, nerklippt och tvättad. Med andra ord färdig krympt. Det lyckades bli sju meter. Det var spännande för att jag inte hade gjort en riktig vävnota och bara kom fram till en lagom längd när jag varpade. Som vanligt inte skrev upp hur lång varpen blev och var det något som jag glömde bort under tiden. Jag satt lyssnade på sommarpratare och vävde. Ibland helst emot slutet började jag hoppas på att det var sista varvet med varp kvar. Det var hela tiden fler varv. Fast i all önskan om att varpen borde snart vara slut var också ett lugn.

Jag använde mig av olika gröna, blå och vita nyanser i varpen. Det är en bomullsvarp 20/2. Som de tidigare handduksvarparna har jag bara varpat utifrån känsla. Jag har inte haft en klar plan kring hur varpen skulle se ut. Genom att jag hade ett bestämt antal färger och mer av vissa och mindre av andra, var jag tvungen att ha en slags planering i huvudet. För att hela varpen skulle hänga ihop över hela bredden behövde det vara lika mycket exempelvis blått i båda ändarna av varpen så den färgen fick jag inte använda så mycket av att den tog slut i mitten. Jag har också varpat både med en tråd och två trådar. Detta hade mest en praktisk förklaring. Jag hade en rulle av varje färg. De partier som är smalrandiga eller mer småprickiga har jag varpat med två trådar. Det smalrandiga har jag sedan med hjälp av solvningen fått till. Smalrandigt blir det av två trådar av samma färg jämte varandra och små prickigt varannan. Det blir väldigt lätta effekter som kommer fram när jag vävar tuskaft. Jag började trampa en kypert men de randiga och småprickiga partierna såg då konstiga ut.

Till inslag har jag haft olika gröna, blå, grå och vita nyanser. Det har varit lin 16, och det vita har varit 35/2. Det är ungefär lika tjockt som lin 16. Jag har skapat randningen utifrån hur mycket garn jag har spolat upp på de olika spolarna. I början kunde det bli mer randigt och mot slutet längre partier av samma färg. Det är intressant hur olika färger påverkar varpen. Det är sådant som är helt självklart men ändå blir jag överraskad.  Hur vissa färger får randningar bli tydliga och i en annan färg nästan helt försvinna. Det är framför allt det småprickiga, mer korrekt randningen i inslags riktningen, som med vissa inslag nästan helt försvunnit.

Jag kan också se att jag har i väven gått mot en ljusare färgskala i inslagen som ger väven en mer urvattnad känsla för att sedan återgå till en mer mättad färg fast i mycket bredare ränder. Det kanske hör samman med att jag ville ha efter semestern en mer ren och ljusare varp. Att få det lite mer somrigt. Kan det vara så att vädret och värmen påverkar våran syn på färg och vad vi är sugna på färg mässigt?

 

 

One comment on “inslag efter varandra

  1. Så vackert! Inspirerande att läsa din beskrivning av hur du har gjort.

Kommentera

