Lämna en kommentar

I denna ljuva sommartid…

Ibland kan man fundera över vad man egentligen har gjort. Var tiden har tagit vägen. Just nu har det varit så för mig. Fast när jag tänker över vad jag egentligen har gjort så blir det mer än jag först tror.

I slutet av maj köpte jag mig en ny symaskin. Inget speciellt alls, en Janome Jeans. Det kanske skulle vara så att man skulle undersöka marknaden lite bättre. Jag gick till stadens två symaskinsaffärer. Den ena sålde Bernina och den andra Janome. Att det just blev den det blev var bara en tillfällighet. Lättare att bära ut den till bilen, närmare till parkeringen. Jag har nu fått testa den och jag är nöjd.

Detta kommer till andra punkten i vad jag har gjort, jag har arbetet mig ner i högen av kläder som måste lagas och i vissa fall ändras. Med två pojkar växer den högen periodvis väldigt fort. Jag kan inte riktigt förstå, men jag får vara glad att de leker. Det hade nog varit värre ifall de inte leker och sliter kläder. Jag har även fått sytt mig två par vanliga byxor, av det mitt grundmönster. Genom att det gjordes för snart femton år sedan och tre barn tidigare måste jag ändra det lite. Någon riktig ändring har jag inte gjort utan mer lite ändringar när mönstret ligger på tyget. Jag har bara haft hemsydda byxor väldigt länge, och jag syr aldrig i fickor, vilket gör att jag har helt vant mig av med att ha fickor på byxor.

Jag har också sytt mig en blus, av tyget jag köpte precis innan min gamla symaskin havererade.  Det var så otroligt gott att få sy den. Jag har längtat efter en blus i det småblommiga tyget och nu äntligen är den färdig. Den känns lika somrig som jag hoppades. Jag har även klippt av en klänning till tunika som jag aldrig riktigt har tyckt om. Den har hela tiden känns lite fel. Nu har jag fått mig en tunika som jag älskar. Lycka!

Jag har fått mammas gamla julduk som hon började på när jag bodde hemma. Jag har lovat henne att jag kan sy färdigt den. Det var inte så mycket kvar. Några snöklädda granar och ett litet hus. Det hela sys i ganska stora korsstygn så det går ganska fort. Hela broderiet luktar lite gammal vind, det kan ge en liten fingervisning om hur länge den har legat nerpackad i sin plastpåse.

Jag har också beställt garn och varpat. Vilken tid det tog att varpa. Tunna och många trådar, i alla fall för mig. Jag som helst varpar linmattvarp 8/4 och ungefär två-tre trådar /cm.

Det jag kan konstatera är att trots att jag inte tror att jag har fått gjort något alls så blir det en hel del. Textila saker som måste göras. Inget stort och inget spännande.

Nu tar jag nya tag och känner äntligen att sommaren kanske äntligen är på väg. Fast först blir det att sjunga den blomstertid nu kommer i kyrkan innan sommarlovet äntligen är här.bondsyrenJag njuter av stora yviga buketter med bondsyren. Jag älskar lukten av syrener. Fast jag tror mest att jag njuter av att kunna plocka stora buketter och verkligen slösa med blommor på ett sätt som jag annars inte gör.

Kommentera

