Lämna en kommentar

En fundering eller många

Jag väver nu på min sjal som jag skall njuta av i höst. Det är varp med mora garn och silkes inslag det är en helt underbar kvalité. Vitt i vitt.vitt i vitt

Jag har upptäckt vissa svårigheter med att väva vitt i vitt, det är svårt att se vilken trampa man är på och vilken som man skall använda nästa gång om man inte slutar på samma ställe i trampordningen som vanligt. Mönstret framträder bäst i skugga så jag behöver skugga tyget, för att kunna se.

Det är så ljuvligt att bara väva, att lägga det ena inslaget intill det andra. Sakta växer det fram ett helt underbart tyg. Detta är något helt otroligt att denna kunskap fortfarande finns kvar i samhället istället för enbart maskintillverkat. Att jag har den ro i kroppen och den tiden som faktiskt krävs för att faktiskt kunna väva i ett samhälle där allt går så fort gör mig glad. Jag är så väldigt tacksam för att vi har växlat ner vårat liv för att kunna ge oss tid.

Någonstans borde vi värdera våra liv efter andra saker än vilken konsumtion som vi kan skaffa oss. För alla värderas vi utifrån vilken konsumtion vi har. Det spelar ingen roll ifall konsumtionen består i resor, tekniska prylar som datorer, telefoner eller ett vackert hem. Dessa prylar gör hur vi ser på oss själva och hur andra ser på oss. Våra fördomar ger oss alla förutfattade meningar om hur någon är i förhållande till vilka markörer personen har handlat. Vi köper oss en livsstil som vi tror passar oss. Det jag är helt övertygad om är att vi kommer inte ligga på vårat sista yttersta och ångra att vi inte köpte vissa saker.

Jag tror att om det inte sker någon förändring i samhället kommer sådana kunskaper som vävning dö ut. Visst kanske kunskapen att vara trasmattor att finnas kvar hos ett fåtal, men kunskapen och handens skicklighet kommer att urholkas. Vi i vår värld kan inte väva lika fina tyger förhand som det fanns i faraonernas egypten för det tillverkas inte lika tunna  trådar längre, för handvävning.

Det vi kan fundera över är om vävning är kunskap som vi vill skall överleva i framtida generationer? Hur skall vi få vävstolar och det långsamma att konkurrera mot de snabba belöningarna i internet? Genom att dagen barn inte kan läsa, för de har inte haft tid att öva. Om att läsa en  spännande bok ger inte samma snabba belöning  och inte kan fånga barns intresse lika snabbt som att läsa på en datorskärm så väljer de att avstå. De kanske nöjer sig med att kunna läsa så bra. Om nu inte spännande böcker kan konkurrera mot datorer och internet hur skall då vävstolar göra det?

Det har blivit en väldigt stor förändring de senaste fem åren. Nu har vi inte diskussioner om hur olika saker förhåller sig utan med ett snabbt knapptryck har vi fakta. Så kunskapen om att diskutera försvinner, och ersätts av något annat. Vi börjar ha svårt att föra långa samtal utan avbrott, för hela tiden är telefonen uppe och koncentrationen blir delad. Vi måste hela tiden se vad som händer i världen utanför. Det är lite fascinerande när man sitter och tittar på barnens träningar hur många gånger föräldrarnas telefoner kommer upp.

Det jag kan fundera över är om nu jag som vuxen kan ha problem med telefonernas dragningskraft, hur skall då dagens barn som växer upp med det kunna stå emot och förhålla sig till det. Det är också så att dygnet har bara lika många timmar som tidigare, om många timmar går till telefoner och datorer, vad är det då som vi inte gör. Vilken tid av dygnet har vi kapat? Vad har vi valt bort till förmån till telefoner och datorer?

Jag hoppas att jag lyckas att värdera min tid högre och fundera över vad jag tycker är viktigt. Jag är glad att jag kan värdera tiden i vävstolen så högt som jag gör, det gör mig tacksam.

 

Kommentera

