Lämna en kommentar

Figurer och munkabälte

Jag vävde munkabälts dukar för ett tag sedan. När jag satt där och vävde började jag fundera över om man kan använda denna typ av bindning till bilder. Jag satte raskt upp en varp med Lin 16/2. Det var två olika blå nyanser, det var en väldigt vacker varp. Jag ville ha en viss tjocklek på det vävda, så att det inte blir en vägghängd duk utan med bildvävs kvalité. Detta gjorde att jag inte kunde ha för glesvarp som möjligt. När jag började väva hade jag vissa problem med att få inslagen att lägga sig snyggt jämt varandra. Hur mycket inslag jag matade in eller hur hårt jag slog, packades inte inslagen. Efter visst testande så kom jag fram till att ull var tillräckligt följsamt för att ge en bra kvalité. Jag hittade en härva med vitt fårögarn som jag tog dubbelt. Det var lite för luddigt för att jag skulle tycka helt om det. Men det gav bra inslag.

Jag hade som första tanke att jag skulle plocka in olika figurer i varpen. Det kändes när jag satt vid vävstolen att det skulle vara en dålig idé. Så efter ett litet funderande kom jag fram till att jag skulle testa att måla med textilfärg- tryckfärg på varpen.

Den vita lite luddiga inslaget gjorde att inte figurerna syntes så bra. När jag satt i vävstolen funderade jag över om det skulle bli bättre när det var nerklippt. Det var väldigt behagligt att väva med ullinslag.

Jag gjorde små och något större partier med munkabälte på ytan. Jag hade fyra olika kvalitéer av vitt lingarn.Vissa var mer behagliga än andra.

När jag hade en bit kvar på varpen tog fårögarnet slut, och jag började då rota lite mer i mina skåp. Jag hittade några små nystan med olika blå-turkosa nyanser av norskt bildvävsgarn. Några som jag färgat själv, några som andra färgat och några köpta färgade. Det var lite av varje färg, det var därför som jag hade valt bort det i första skeendet. Men nu tog jag fram det. Det norska garnet har en vacker glans och inte så luddigt kändes det mycket bättre än fårögarnet. Genom att garnet var blått och varpen var blå gjorde det att figurerna framträdde mycket bättre.

Jag har klippt ner, klippt det till fyrkantiga bitar, sick-sackat kanterna, vigt in kanterna och fått bilder så som jag kan se om jag tycker om. Jag kan säga att jag är inte överväldigad.

Jag har börjat med lite efterarbetning. Jag har tryckt figurer med samma färg som jag använde till att måla varpen. Jag har sytt på symaskin och för hand.

Närmast är att jag behöver att hänga upp dem så att jag kan fundera mer över dem. Är jag nöjd? Skall de efterarbetas  mer?  Eller skall jag bara se dem som intressant experiment som inte gick hem?

Om man tittar noga kan man ana svaga figurer, det är varptycket.

munkabältemunkabälte

Kommentera

