Lämna en kommentar

Det sista munkabältet

munkabälte gråmunkabälte gråmunkabälte gråDen sista löparen på varpen blev en grå variant som skall bli svärmors födelsedagspresent om någon månad. Det var den första som jag vävde och jag har där testat lite olika bårder.

Jag känner att jag har nu provat på munkabältes möjligheter. Visst kan man göra så mycket mer, jag har bara nosat på ytan. Det har ändå gett mig en uppfattning om teknikens möjlighet. Jag har haft en och samma solvning och det har gett vissa fasta strukturer. Mönstringen har blivit väldigt styrd av det. Vilket är naturligt.

Det som är intressant i det hela är hur kan jag använda mig av tekniken. Hur kan jag väva munkabälte och få det intressant. Löpare är inte särskilt intressanta de kan bli fina, välvävda men det är dock det enda som de kan bli. Det är väldigt sällan som jag skulle betrakta en löpare som spännande.

Jag kan nu sitta här och fundera över om man skulle kunna väva grova vägghängda historier. Kan man plocka in bildväv i munkabälte? Vad skulle kunna hända i mötet med en traditionell bildväv och munkabälte? Fast jag skulle kanske mer testa att plocka in en figur i snärj som då ligger utanpå ytan och munkabältet får då skapa bakgrund. Kan de flotterande inslagen ligga bakom snärjen och figurerna/mönstringen? Det är intressanta tankar. Hur kan jag fortsätta? Hur blir munkabältet med en varp med lin 8/3 eller så tunn som 8/2? Lin 8/2 är ju inte en riktig mattvarp utan liknar mer lin 16/2 i karaktären.

Jag kan då fundera över om jag får en hållbar väv som hänger ihop med en relativt gles varp som 2.5 trådar på cm eller måste jag ha en tätare varp? När jag väver bildväv brukar jag ha en varptäthet på 2.5 trådar/cm. Jag känner att det är en behaglig kvalité som passar mig när jag väver. Jag får då inslaget att täcka varpen. Fast i en munkabälte kommer ju varpen att synas i tuskafts partierna, och därigenom påverka vävens färg.

Skulle jag därför ha en varp på lin 16/2 där det finns många färger och jag då kan påverka färger på fler sätt än med bara inslaget? Vad skulle hända om jag hade två trådar lin 16/2, det skulle ge samma tjocklek som lin 8/2?

Hur det än blir har min hjärna börjat fundera. Det är det viktiga.

Lite roligt är det genom att när jag satt och vävde munkabältelöparna så tyckte jag att det var ganska tråkigt och inte alls särskilt fascinerande. Någonstans handlar vävning enbart om vävning och åter vävning. Det är det enda som krävs är timmar vid vävstolen. Det är där ens egna kunskapsbas byggs upp.

Kommentera

