Lämna en kommentar

Broderi

korsstygnJag har nu börjat med mitt korsstygnsbroderi. Jag måste säga som så många gånger tidigare, jag tycker om små korsstygn. Det blir så fina ytor. Många små korsstygn tätt bredvid varandra är så vackert, att låta sina fingrar vandra över.

Som synes har jag kommit förbi brodeributiken och fått köpt mitt räkne linne. Jag funderade lite över ifall jag skulle testa aidaväv, men den obroderade ytan är inte så vacker. Räkne linne är ett linne tyg med en tråd täthet på 10 trådar per cm. Jag syr mina korsstygn över två trådar vilket innebär ungefär fem korsstygn per cm.

Jag har börjat med det garn som jag hade i mina gömmor. Fast jag ser nu att jag skulle behöva komplettera med lite mera gröna nyanser. Jag konstaterar att jag saknar de lite mörkare gröna nyanserna. De nyanser som blir skuggningar och bladnerver, så det får bli en ny vända till brodeributiken inom kort.

Löparen som jag ser ligga mitt på långbordet under sommarkalasen, främst kanske vid ena sonens födelsedag, skall bli runt hela tygets längd. Räkne linnet ligger på dubbelbredd vilket innebär runt 150 cm.

Jag räknar med att mönstret inte riktigt kommer att passa riktigt, så troligtvis kommer duken få bli lite kortare. Jag kommer nog att få plats med sex blommor. Om jag i min iver att börja brodera, hade lugnat mig lite hade jag kanske kunnat få plats med sju blommor, om jag hade börjat i ena änden av tyget. Det ligger inte direkt i min natur, med eftertänksamhet. Jag började på mitten av tyget. Blommorna kommer att få lite olika färger, lite beroende på vilka garner som jag har i mina gömmor.

Jag har börjat på min andra blomma, och den tredje skall ligga precis vid det nedersta bladet. Den kommer att ses ut på samma sätt som den rosa som jag precis börjat på, troligtvis i en annan färg, vilket innebär att det är rapporten.

Jag vet att det har blivit mycket broderi det senaste, men jag väver fortfarande. Jag har blivit färdig med min varp, jag har ännu inte hunnit titta på den eller än mindre fotat den. Jag lyckades få ryggskott precis när jag hade klippt ner den. Den nya väven ligger fortfarande på idéstadiet, den skall jag varpa till inom kort. Med andra ord håll ut, det blir mer vävning.

Kommentera

