Lämna en kommentar

Sommarfika

När min julduk blev färdig satt jag här och kom inte till handarbetsaffären som vi lyckas ha bara någon mil bort. Det var barn som skulle köras och annat som skulle fixas, maken hade bilen osv… Med andra ord så kom jag inte dit. Man kan fråga sig varför jag inte smidigt kunde ta bussen dit två mil bort. Det går inga bussar härifrån åt det hållet. Skulle jag resa två mil åt det hållet hade det krävts en resa på sju mil enkelväg. Jag fick snällt vänta till jag hade bilen och hade tid. Nedrustningen av landsbygden är lite skrämmande och den går fort. Jag trodde i min enfald att nedrustning av landsbygden mest är sådant man läser om, som drabbar norrlandinland. Jag bor i västra Götaland. Efter att vi bott här några år inser jag att vi är också här börjar bli drabbade. Med tanke på att huvuddelen av Sveriges befolkning för all del även världens befolkning bor städer, kommer nedrustningen gå ganska fort. Att tanken om en levande landsbygd är något som man inte pratar om längre och inga partier vinner röster på det heller.

Det var inte detta som det skulle handla om utan sommar fika. sommarfikaDå satt jag här och hade inget broderi som jag kunde börja på. Vad gör man då om inte letar i sina lådor efter något som jag börjat på tidigare. Denna lilla sommarduk för kakfatet hittade jag. Ser ni det framför er. Sommar, solen skiner, klarblå himmel, körbärssaft, sugrör, sommarklänningar och duken i ett rosa kakfat med hembakade småkakor. Kan det bli mer sommar. Det känns som i alla fall grundtanken. Fast om man skall vara riktigt ärlig kanske man inte kommer ihåg duken den där tisdagen när man sitter på trädgårdsstolen i gröngräset. Men om man ser det hur mycket glädje och sommar känslor den väcker redan nu så har den nästan redan gjort sitt.

Även den är sydd av restgarn och mina gömmor verkar aldrig minska, konstigt. Inga konstigheter alls. Bara ren skär lust.

Kommentera

