Lämna en kommentar

Lite fel i tiden

Jag lyckades få färdigt min julduk. Det blev färdig i slutet av sjukdomarna, förkylningen och magsjukan. Sedan blev den liggande på den allt mer växande högen med stryktvätt( läs maken skjortor). Det gjorde att det tog ett bra tag innan den blev färdigt strykt.

Jag skall nu bara namna den lite diskret i ena hörnet. För jag kom på att mycket av släktens, både min och makens, dukar har hamnat här, och det är sorgligt att man inte riktigt kommer ihåg vem som broderat vad. Jag vet att jag har en duk som min farmor broderade i sin ungdom och hennes mor virkade spetsen till, men jag har svårt att riktigt säkert säga vilken duk det är. Det gör att jag har börjat fundera över att någon gång kommer vi alla lämna detta jordeliv, dukar skall delas upp mellan barnen och då kan det vara trevligt att veta vem som broderat vad och när. Kanske till och med för ens eget minne i framtiden. Det lät lite sorgligt, men så är det.

Duken är helt vanlig fyrkantig duk som redan var fållad och med invävda ränder i kanterna. Med andra ord en ganska lättbroderad och trevlig sysselsättning framför tv. Har man barn som har starka åsikter om vad som skall ses på tvn så kan man alltid brodera.juldukjuldukOm jag skall säga något om själva broderiet så är det sytt med diverse restgarner. Det gör så här i efterhand att jag kanske borde valt en annan röd färg på den stora tomten. Men man skall alltid ha något att reta sig på, för ingen annan kommer ens att se eller fundera över det.

Kommentera

