Lämna en kommentar

Snart klar

Den senaste veckan har varit fylld av sådant som brukar komma likt ett brev på posten någon vecka efter terminstart. Vi har lyckas få någon förkylning men framförallt maginfluensa. Maken har lyckas komma undan med bara förkylning.

Så emellan att fylla på vattenglas och tömma kräksbunkar har jag fortsatt på broderiet som jag köpte på rea i somras. Det har känns som en helt perfekt sysselsättning några stygn här och några stygn där. broderigranJag som helst har broderar korsstygn som jag tycker känns avkopplande. Det känns lite som när man var liten och fyllde i bilderna i målarböckerna. Det är redan någon annan som har tänkt. Det gör att det blir en helt perfekt sysselsättning framför nyheterna på tv och framförallt alla dåliga program som barnen anser vara helgmys.

När jag hittade den här så kände jag att det vore intressant att se hur jag lyckas med stjälkstygn. Det är ju så som med allting annat så är det bara övning och åter övning. Jag kände i början att det gick sakta och inte var särskilt roligt. Jag behövde anstränga mig lite för att försöka att få stygnen ungefär lika långa. Det var inte lika lätt att samtidigt diskutera olika celler på fångarna på fortet  med barnen.

Fast denna vecka när jag inte orkat göra så mycket annat än att brodera och då har hastigheten börja komma. Det känns som en hastighet som jag kan acceptera. Det gör nog också att snart kanske också en viss skicklighet och finess kommer. Så jag kan nog trots all blåbärssoppa känna mig ganska nöjd.

Det börjar bli roligt med stjälkstygn. Jag borde nog satsa på att sy mer stjälkstygn nu för att verkligen öva, men jag längtar till jag är färdig för då skall jag åter sy korsstygn. Det skall bli räknade nyponrosor. Jag har som synes bara lite julgranskulor och ögon, samt lite linjer som inte har blivit riktigt färdiga kvar. Det känns som jag borde verkligen bita i och göra färdigt. Julen är sedan länge över och jag börjar fundera kring våren odlingar och semestermål.

Jag tycker om att avluta och göra färdigt. Det känns så gott när något är färdigt och jag kan stoppa undan och kan börja på helt nya projekt.

Kommentera

