Lämna en kommentar

Äntligen en ny varp

linvarpJag har nu äntligen varpat en ny varp. Det var på tiden. Det är en linvarp av lin16. Jag skall väva munkabälte. Det skall bli lite spännande, men av de främsta anledningarna är att jag behöver en duk till köksbordet. Jag känner också att jag behöver något lätt vävt. Snabbskyttlat och inga inplock. Jag tycker vanligtvis om inplock och brodera i vävstolen. Det var inte riktigt vad kroppen kände för idag.

Annars har jag plockat ner min ena vävstol. Det var farmors gamla vävstol som fick ge plats i arbetsrummet för makens skrivbord- arbetsplats. Fast det känns inte så hemskt, för jag har ändå bara vävt på en vävstol i taget. Barnen har inte heller varit tillräckligt intresserade att väva så det varit viktigt att ha en vävstol med varp som de kan väva på. Det var intressant hur stort och luftigt, framför allt  hur luftigt mitt arbetsrum blev. Vi har kvar att tapetsera och måla lite där inne, men har jag haft det så i fyra- fem år så är det  inte jätte bråttom. Jag har också bytt bort mitt skrivbord till maken, jag har aldrig tyckt om det riktigt. Jag har istället tagit sonens skrivbord och han har fått ett nytt från återvändan. Nu är vi alla nöjda. Jag är väldigt nöjd med det nya. Litet och trevligt. Det bästa är nog att barnens allt halvfärdiga pyssel inte hamnar på mitt skrivbord utan på makens.

Kommentera

