1 kommentar

Jag blir så besviken

Jag skulle göra en provväv för jag ville testa och verkligen se hur fåraherdens ruta såg ut. Man kan få en viss uppfattning om hur det ser ut i solvnotan, men att kunna se det i verkligheten är något helt annat. Jag ville också se om jag kunde få fram olika andra mönster antingen med andra färgval, där man läser ihop andra mönster men också genom nu uppknytning.

Jag varpade med vitt och svart. Det var bomullsgarn som jag hade fått från olika håll, inget som jag själv hade köpt. Detta gjorde att jag inte visste hur länge garnet hade legat. Det skulle bara bli en kort provväv. Relativt smal och kort, drygt 2 meter. När jag varpade kände jag att det svarta garnet var ganska sprött. Det tänkte jag inte mer på. Det är en kort provväv. Det skulle inte göra så mycket ifall jag bara fick ut en dryg meter vävmängd. Helst mycket mer.

Jag börjar dra på. De svart trådarna bara går av. Så fort jag försöker att flytta skälstickorna går flera svarta trådar av. Jag hade skippat att förskedat för jag tänkte att jag skulle hålla ut bredden på varpen. Jag har aldrig varit med om något liknade. Visst är svarta trådar mer spröda än andra men detta vara nästan komiskt. Att svart är mer sprött beror på att det ofta är garn som tidigare blivit färgade och misslyckats. Då färgar man över det garnet med svart. Det måste också användas mycket kemikalier till svart som är en sådan färg intensiv färg, som påverkar garnet.

Jag konstaterar efter att lyckats få på en halv meter att detta inte går. Nu hänger varpen bara. Varje gång jag går förbi ser jag eländet. Lite av lusten att väva har jag under detta förlorat, men det är ju snart jul och efter nyår får man nya krafter. Ljuset och våren börjar komma. Soliga dagar i mellandagarna kan man se att ljuset förändras, från ett flyende till ett mer värmande.

 

One comment on “Jag blir så besviken

  1. Lägg inte mer energi på den varpen. Varpa nytt med bättre garn.
    Lycka till.

Kommentera

