Lämna en kommentar

Höst

Även denna höst har mörkret kommit ikapp mig. Jag trodde länge att jag skulle klara mig denna höst. Det har varit en vacker höst varm och solig, mer som en förlängning av sensommaren. När de senaste dagarna av regn, blåst och allmänt höstväder slog till kom min nedstämdhet i samband med hösten som ett brev på posten.

Likt varje höst börjar jag fundera på vad jag skall göra. Av någon konstig anledning brukar det blir drastiska förslag. De flesta förslag handlar om att flytta, byta liv och göra något helt annat. Varje höst har det kommit fram det ena förslaget värre än det andra, flytta till Gabon, och inte kunna ett ord franska och ha en familj som inte borde vara i solen särskilt mycket, Gabon ligger på ekvatorn. Se midvintern i Kirkenes. Bo på en båt i Söderhavet. Detta tillsammans med alla mer sansade förslag, flytta inom Sverige, byta jobb, sälja vävstolen och flytta till en stad och gå i dräkt och fika på mysiga kaféer.

Det brukar varje år bli bättre när julgardinerna kommer upp och man kan börja julpyssla och baka pepparkakor. Min vår brukar börja någon gång mellan jul och nyår. Solen börjar sakta sin vandring mot oss. Man kan åter känna att solen strålar värmer. Varje dag blir lite ljusare och ljuvligare än dagen innan. Sedan kommer våren och jag vill uppleva varje dag till max och känna hur livet återkommer till mig och jorden. Då finns ingen plats som jag hellre vill vara på.

Någonstans handlar det om att uthärda fram till att julgardinerna kommer upp. Det utifrån detta inte är så konstigt att jag brukar sätta upp dem tidigt och oftast ta ner dem alldeles strax efter nyår, ibland innan. Jag kan fundera på varför ens förfäder var så dumma att de beslutade sig för att bosätta sig i detta kalla och mörka landet.

Kommentera

