Lämna en kommentar

Jag älskar små korsstygn

När jag besökte den lokala garnaffären, så hittade jag något som helt klart var tänkt till turist invasionerna. Ett litet broderi som skulle monteras som kylskåpsmagnet. Motivet på de små bilderna var jordgubbar, svenska flaggan, midsommarstång, och bil med husvagn. Jag valde ändå jordgubbarna. Det var ett litet motiv på mitten.

Det som jag fastnade mest för var att aidaväven var det minsta jag någonsin sett. Det var sju stygn/cm. Det var så litet så att man skulle sy med en broderitråd, med andra ord en tråd lika tunn som vanlig sytråd. Jag har en enorm förkärlek till småkorsstygn som sitter tätt,tätt. Det bildar sådana underbara ytor. Att dra handen över en yta av korsstygn är en sådan taktil känsla. Jag älskar det. Ju mindre stygn ju mer underbart.

Fast jag tror att jag har kommit till min fysiska gräns. Det var så små stygn så att jag var tvungen att sitta i bra dagsljus för att kunna se de små hålen. Att sitta som jag brukar uppkrupen i soffan på kvällarna var bara att glömma. Här behövdes ljus. Det är lite sorgligt att inse att detta var alldeles för småstygn för mig. I fortsättningen får jag hålla mig till miniaida och räknelinne. fiskar

Jag valde att sy fiskar. Jag ville täcka hela bilden. Monteringen var inte gjord för att sy så många stygn, tyget blev lite för tjockt vilket innebar vissa problem med att få ihop ramen. Jag förstod nu varför det bara var ett litet motiv på mitten i original.

Kommentera

