Lämna en kommentar

Gardinerna är klara

Jag har under stora delar av vintern funderat lite smått över hur gardinerna i båten skall vara. Problemet är att övre kanten- gardinstången är rak och den nedre lutar med tio cm mellan för och akter. Det smidigaste är att ha gardiner som sitter fast både uppe och nere runt gardinstången, men jag har inte kommit på hur jag skall lösa det rent praktiskt, så att inte gardinerna buktar sig. Någonstans måste det vara lite för långa för att kunna dras fram och tillbaka.gardinergardinerJag har också funderat på tyg, men så hittade jag en liten låda med alldeles för slita linnehanddukar som jag fått efter farmor. De har legat där några år och jag har inte vetat vad jag skulle göra med dem. De har varit för slitna för att använda, de hade inte klarat så många vänder i tvättmaskinen innan de hade blivit trasor att putsa bilen med, och det hade varit sorgligt. Därför blev jag glad när jag kunde använda dem som gardiner.

Jag har gjort dem lite för långa så att de kan hänga ner bakom den nedre gardinstången. Vi får se i sommar om jag har tänkt rätt eller om jag måste sy om dem till nästa sommar. De kanske inte alls hänger där jag vill att de skall hänga, fast vi får se hur mycket jag stör mig på det hela.

Kommentera

