Lämna en kommentar

En blå tråd vid en annan

rutorJag håller på med rutor, jag håller så sakta börjat skapa lite ordning i mitt broderigarnsförråd. I detta har jag börjat broderat en ”duk?”. Jag använder mig av de små trådar som har blivit liggande. Det är mängden av garnet som bestämmer hur många rutor det blir. Varje ruta är 10*10 stygn. Den första ramen eller om man mer skall säga den yttre raden var motig att brodera av en helt oförklarlig anledning. Jag håller nu på med den inre raden. Nu kan jag mer brodera några rutor av samma färg innan jag byter färg. Det är därför den inre raden ser ut som toppen på en riddarborg.

Av någon konstig anledning går det mycket fortare att brodera nu. Kan det tagit så lång tid att leta upp nya trådar att brodera med, när jag var tvungen att byta färg mellan varje ruta? Eller kan det vara att jag älskar den yta som bildas av småkorsstygn som sitter tätt, tätt.

Hur jag skall fortsätta sedan jag gjort mina två rader vet jag inte riktigt ännu.

Våren är nu här med allt som det innebär, potatisen, löken och alla frön skall ner i jorden. Eller om man mer korrekt borde redan varit i jorden, jag får acceptera att det blir lite senare potatis i år.

Båtarna skall sjösättas. Den ena har vi lyckas hitta en köpare som kommer att vårda henne ömt. Hon är vacker. MajaDrömmar om nya vackra platser att besöka i sommar har börjat ta form, nu handlar det mer om att alla skall bli överens. Det vi kan vara helt säkra på är att det kommer att bli en ljuvlig sommar.

Vi har också under våren sågat ner våran almhäck som vi har på tvåsidor- ca 150 m. Nog för att det finns många andra mycket vackrare häckar, men 150 meter häck blir väldigt många häckplantor, så vi får fortsätta att vårda den ömt. Den ger i alla fall väldigt bra lä i trädgården, det märks tydligt nu när den är borta.

 

Kommentera

