Lämna en kommentar

Jag måste ha missat något

Jag har fått en bandvävstol, jätteroligt.

Det finns något jag inte riktigt förstår. I bandvävstolen satt det redan varp i, av en ren gissning någon/några meter. Som den hamster man är vill man inte riktigt bara dra loss varpen och kasta, det bär lite emot. Jag har börjat testa i den och jag kan liksom inte komma på en enda anledning till den tråkiga varpen. Det jag nu börjar fundera över ifall jag har missat något. Det måste finnas någon anledning till att man satt upp varpen, man måste ha haft ett tänkt användningsområde, fast i min hjärna är det tomt.

vitt band Varpen är av ganska tjock och mjuk bomullstråd, fyrtrådig. När jag väver band av det blir bandet 1½cm bred, och ganska tjockt. Jag har hittat i barnens låda med broderigarn en tråd av samma kvalité. Där av den orangea färg på inslaget.

Jag har liksom aldrig vävt på en bandvävstol och därigenom aldrig riktigt lärt mig hur man mönstrar band. Jag har testat att göra hoppor där inslaget syns och det blir flotteringar på baksidan, men genom att kvalité är så tjock blir flotteringarna så långa, och känns inte särskilt snyggt.

Undra vad varpen är tänkt som….

Kommentera

