Lämna en kommentar

Jag väver moorman

20140303_133911Jag skall först visa en bild över hur jag brukar göra när jag gör en varp smalare. Jag låter ytterkanternas varp hänga för att sedan när jag klippt ner mittenvarpen, dra på ytterkanternas varp igen för att få ytterligare en smal väv.

ÄngelDetta är den första bilden i vävstolen. Jag tror att jag är något på spåret, jag får se lite åt vilket håll som bilderna kommer att ta sig. Den första i en serie kan ibland vara lite trevande, där man inte riktigt vet hur man skall fortsätta.  Jag är nöjd.

Jag har använt mig av min favorit teknik- moorman. Den är helt underbar. Man har en grövre bottenvarp och en tunnare bindevarp. Oftast brukar man väva detta med ullvarp, enbart för att varptrådarna skall kunna töja sig lite. Jag har som sagt grov linvarp8/4 som bottenvarp och lin24/2 som bindevarp. Vi får se ifall det är ett dåligt val i slutet av varpen. Det går åt mer bindevarp på de partier som man väver med bindevarpen, genom att trådarna måste då upp över väven och binda mönsterinslaget för att sedan ner och väva i bottenvarpen. Det kan göra en lite skillnad om man använder bindevarpen till mönsterinslag mycket på ett visst parti på varpen .

Oftast brukar man väva en enfärgad-skyttlad yta som man sedan gör mönstret på. Mönstret är i detta fallet vingarna- det vita, som ligger som en tuskaftsyta över bottenväven. När inte bindetrådarna används så följer de med i bottenväven. Det som är intressant just nu som jag inte har testat innan är att faktiskt ha en bildvävsyta som bottenväv. Där jag väver bildväv och sedan kan lägga till en yta med bindevarpen, som ligger lite ovanpå. Det man väver i bindeväven, vingarna, syns inte alls på baksidan utan ligger helt på framsidan. Detta ger otroliga möjligheter till att skapa bilder. Spännande.

pappersgarnpappersgarn 2Jag har också rotat fram ett japanskt pappersgarn. Jag köpte det när jag gick på skolan, enbart för alla köpte pappersgarn och man då kunde dela på frakten, det tog oändlig tid med båtfrakt från Japan. Detta pappersgarn känns väldigt mycket som tunna pappersremsor. Prasslar lite lätt. Garnet består också av tunna viskostrådar, tunna som hårstrån. Man måste vara försiktig för garnet är väldigt lätt att dra av.

Jag har använt mig av det i vingarna, tyvärr har jag inte lyckats att få fram pappersheten-skörheten i pappret. Fast detta är ju bara första försöket.

Kommentera

