Lämna en kommentar

Dags för förändring

Jag har haft i min Öxabäck två varpar som jag drog på i somras. Jag kände då att jag ville bara få i en varp i vävstolen så att jag kunde ha under sommaren. Jag hade skissat lite, men det kändes aldrig riktigt bra. Hela hösten och vintern har jag tittat på varpen och den har tittat tillbaka.

Det är dubbla varpar en tjockare lin 8/4 i botten varp solvad i tuskaft och en tunnare vit lin varp i 20/2, också den solvad i tuskaft. Jag började väva lite smått förra veckan, någon gång måste jag börja. Jag har inte haft någon direkt vävlust, jag har vävt andra saker i farmors gamla vävstol, men främst gjort annat. Det har ju märks framför allt här.

Idag när jag satt och åt lunch så insåg jag att jag måste göra något drastiskt med varpen. Det viktigaste är trots allt är att jag måste erkänna att jag inte tycker om varpen i dess nuvarande form. När  jag började testa med den kändes inte riktigt bra. Nu skall jag klippa ner och bara använda mig först av mittenvarpen och sedan använda mig av kantvarpen för jag vill ha en smalare varp där jag kan väva mindre och mer lustfyllda bilder. Bilder av ren lust där jag bättre kan utnyttja de dubbla varparna. Varpen kanske är lite för grov, men det kan nog bli en bra effekt.

Jag låter de yttre varpen vara kvar i solven och sedan gör jag en knut om dem och sedan låter jag den hänga- gör en lättare varpfläta för varpen är ganska lång. När jag har vävt färdigt mitten delen av varpen och klippt ner den, drar jag på de yttre delarna av varpen igen. Skedar om. Jag kommer att ha många tomma solv i mitten de gör att jag inte får varptrådarna närmast att ligga i mitten av röret i skeden, men det är sådan liten bagatell som jag kan leva med. Detta har jag testat tidigare och det fungerar bra. Jag slipper solva om som kanske hade varit det mer korrekta sättet att göra det.

Kommentera

