Lämna en kommentar

Lila är också en färg

dukJag har började att titta lite djupare i lådan med ärvda broderisaker efter makens farmor. Det var jag som fick lådan som de inte var de skulle göra av. I den fann jag en liten tygbit av aidaväv, med olika invävda ränder med olika lila färger.

Jag tänkte, det vore trevligt att brodera på aidaväv istället för räknelinne.

Jag tittade i mitt stora förråd av broderigarner (ärva, egna, lions) om jag kunde hitta något som var användbart. Där låg en liten pappersbit med melerat garn i lila färg. Jag insåg att jag kommer aldrig att använda mig av det garnet vid något annat tillfälle. Genom att jag inte visste hur mycket garn det var så började jag att göra en rad runt och sedan en rad till. Hela tiden med tanken att hoppas att det räcker även till denna raden.duk närbild   Jag ville att samma nyans av tråden skulle finnas i båda delarna av korsstygnet, jag ville också att det skulle vara en glidande färgskala. Dessa tre sakerna gjorde att jag valde små mönster. Hade tråden varit enfärgad skulle jag nog valt andra mönster. Jag var glad för varje rand jag kunde göra. När garnet började ta slut, hittade jag lite mer garn av samma färg upprullat kring en gammal trätrådrulle. Det gjorde att det kunde bli fler varv kring duken. Jag kände att genom att jag varit noga att välja ”mönster” efter garnet gjorde det också att jag fick använda mig av en helfärgrapport i varje tråd för att inte mötet med den nya tråden skulle synas. Jag började med halv färgrapport med det kändes som jag bara fäste trådar. Färgrapporten var lite för lång att vara bekväm att brodera med, men jag kände ändå att det var det bästa. Sedan ville jag ha ut så många stygn som möjligt av tråden som jag trodde skulle ta slut när som helst. Tro det eller ej jag fick faktiskt garn över.

MärkbokJag satt en stund och funderade över vad jag ville ha i det vita fältet. Jag ville inte ha något på mitten för där kommer något att stå och då syns det inte. Det vore ju synd om bara jag visste om mönstret utan att det syns för blomman eller vad som nu kommer att hamna på den. I min bokhylla så jag en bok Märkboken som jag hittat på loppis för många år sedan. Där hittade jag en liten hörngrej som kunde passa. Det som var bra var, att jag kunde brodera den med samma nyans på båda delarna av korsstygnet utan att det skulle bli krångligt. Hade jag valt ett större mönster hade jag nog haft svårt att inte får stora färgskillnader. Med detta lilla mönster kunde jag dessutom få varje hörngrej att se likadan ut med samma färgskiftningar.

Jag vet inte riktigt om den kommer att hamna i någon byrålåda eller om den kommer att användas. Jag har ett hem fritt från prynadssaker- saker som sätter piff på ett hem. Detta gör det lätt städat och utan små platser som man kan ha små dukar på. Sedan är jag inte helt säker på vad jag tycker om den. Just nu ligger den på soffbordet så att jag kan känna in vad jag tycker.

Kommentera

