Lämna en kommentar

Jag har förlikat mig med brunt

Jag satte upp en varp i restgarner. Det som har blivit över efter tidigare handduksvarpar. Jag hade kvar förger som jag inte var helt överens med. Jag ville väva något enkelt utan någon som helst skissning, jag skissade fram randningen på varpan. Detta gör att jag inte har någon direkt koll över randningen förrän jag har vävt de första centimetrarna. Jag trodde att jag kunde med hjälp av inslaget få en mer röd väv.

tre nyanser av brunt

Där jag hoppades att det bruna kunde bli mer rött. Det blev det, men även det beigea, gula, cerise och gröna fick en röd- brun färg. Jag kan se när jag fått ur varpen att det har en väldigt mustig färgskala. Jag ville inte riktigt att allt skulle vara brunt. Den övre delen av väven.

Mitten delen vävde jag med en gyllengul- beigegul färg. Detta gjorde att det gula blev verkligen gult och även de andra färgerna fick en större lyster. Det bruna blev mycket mildare, och inte lika framträdande. Jag börjar här känna att jag kan förlika mig med varpen och den bruna färgen.

lingarn

Detta är de röda och gula inslaget.

Man skall inte vara alltför glad. Det gula inslaget tog slut innan varpen. Jag började då fundera över om jag skulle ta vitt inslag eller oblekt. Av en konstig anledning har jag kommit över otroliga mängder entrådigt oblekt lingarn, så jag kom fram till att någon gång måste jag använda det, så oblekt fick det bli. Nedre vecket på bilden. Det syns ingen direkt skillnad mot mitten vecket, fast på riktigt nära håll får färgerna en vacker gråskala.

Det man kan säga om historien är att istället för att fokusera på det bruna och ge det en vackrare nyans, är det viktigare att se till att de andra färgerna kommer till sin rätt för då blir inte den bruna färgen lika dominerande. Fast egentligen spelar det inte så stor roll, det är bara små nyanser åt olika håll, men grunden är dock den samma.

Jag kan efter ha suttit och tittat på denna varpen och den bruna färgen, så kan jag säga att jag tycker om randningen och jag kan nästan säga att jag tycker om det bruna. Det är trots allt en vacker nyans av brunt om man nu skall ha brunt, men det kommer att dröja länge innan nästa varp med brunt.

Kommentera

