1 kommentar

Min nya varp

brun varpJag har känt att jag saknat att väva. Få sitta till och bara låta det ena inslaget läggas till det andra inslaget. Så att sakta den ena centimetern läggs till den andra centimetern.

Jag hade lite bomullstråd kvar efter mina tidigare handduksvävningar. Det man kanske säga är att det finns en anledning till att just dessa färger har blivit kvar. De rullar som var mycket på var brunt, beigt och gult. Jag hade lite av mörkt grönt, något ljusare grön, mörkt vinröd cottolin och mörk cerise cottolin. Det var en liten utmaning att varpa detta för jag ville att alla färger skulle vara ungefär lika fördelade över hela bredden. Detta gjorde att man fick hålla lite på de färger som fanns minst av.

Jag lyckades ganska bra. I ena kanten kanske ränderna bara blev lite smalare, men de finns där. Detta gör att jag inte kan direkt se att här tog den färgen slut.

Av någon konstig anledning känner jag mig väldigt glad och befriad när jag känner att vissa garner som jag har ägt många år äntligen har fått komma till användning. Jag tog nu slut på många rullar. Jag har bara brun, beige och gult kvar. Det känns lite som att rensa i sina hyllor. Sortera, rensa och plocka i ordning. Minska sina lager och hyllor till en mer överskådlig mängd. Vi har säkert alla vissa garner, tyger som hela tiden ger oss lite dåligt samvete. Vi borde göra oss av med lite innan vi fyller på våra hyllor.

Jag har i mina hyllor ganska mycket stränggarn i en grå variant och en blå. Det är sådant garn som passar till ripslöpare. De har jag flyttat med mig i över tio år. Nu skall vi inte flytta mer men det borde användas. Varje gång jag öppnar mina garnskåp tittar garnet på mig. Jag känner att jag sakta men säkert kommer närmare de där ripslöparna. Fast de får nog ligga på mogning några år till innan jag känner att jag kan ta mig an dem.

Jag är i alla fall glad att jag har lyckats nästan använda slut på min bomullstråd, det känns som en lättnad. Jag hoppas att jag kan få handduksvarpen ganska snygg med rött inslag så att jag kan dra hela handdukar mot en mer röd känsla, så man uppfattar att även det bruna är rött.

Vad kan man lära sig av hela denna historien. Jag tycker inte om brunt och beigt.

One comment on “Min nya varp

  1. Här är en till som inte gillar brunt. Det finns ju så många andra läckra färger. Ska bli roligt att se hur dina handdukar blir. Kram Birgitta

Kommentera

