Lämna en kommentar

Stjärna

Stjärna Bara för att jag kan har jag roat mig med att virka med en tunn koppartråd. Den är lätt blåfärgad, av någon emaljering. Jag har fått tag den genom ett fabriksbesök för många år sedan. Det är en STOR rulle som i deras värld säkert bara var lite kvar på, medans jag som väver, arbetar med den börjar jag snart tro att jag kommer ha kvar den till graven. Den verkar inte ens minska på den, den kanske är magisk och den hela tiden fylls på.

Ibland kan jag fundera över vad jag sysslar med. Fast efter många år har jag kommit fram till att bejaka alla konstiga infall, bara de håller sig inom det textila området. Det är dessa infall som bygger upp kunskaper. Då kan man fundera över vilka kunskaper detta ger, men det vet man aldrig. Någon gång kommer jag säkert använda mig av detta.

Det som var intressant var att koppartråden som är helt oelastisk och stel gjorde att det blev veck i det virkade. Det var svårt att få stjärnan helt platt. När jag i vanliga fall virkar samma stjärna till ena lagret till grytlappar så blir det helt platt och man sträcker det snyggt mot det undre lagret. Kan kanske bero på att det var svårt att få maskorna lika stora, lätt att de blev lite ojämna. Och hade jag lagt koppartråden över virknålen gick det inte att dra upp, det blev små knicksar på tråden. Genom att jag kan dra av koppartråden vågade jag inte att göra om vissa maskor, som jag annars kanske borde. Fast med garn hade det inte blivit dessa problem.

Kan man använda sig av virkat tillsammans med bildväv? Kan detta ge intressanta möten, bildväv i lin med virkade delar med koppartråd?

Spännande tankar.

Stjärna 1

Kommentera

