Lämna en kommentar

Funderingar

Jag känner en slags olust känsla inför mitt vävande just nu. Det brukar infinna sig med jämna mellanrum. Oftast beror det på att jag inte riktigt vet hur jag skall angripa nästa projekt. Vad jag skall göra. Det brukar alltid infinna sig tankar vad skall man göra med sitt vävande. Jag får ofta en ifrågasättande känsla till vävningen. Det är lika jobbigt varje gång, men lika nyttigt. Oftast har jag under dessa perioder samlat idéer, inspiration och skissat en hel del.

Jag brukar ifrågasätta hur jag kan vara respektlös mot vävstolen och det vävda. Hur kan jag skapa textila bilder som inte bara bygger på den traditionella vävsätten? Vilka kunskaper har jag med mig i respektlöst vävande som jag kan använda mig av? Jag anser att man bör utveckla vävandet, man bör använda vävtekniker på nya sätt? Hur kan jag arbeta med det vävda, vad kan jag lägga till? Vad händer om jag i en klassisk bildväv trycker saker på väven? Hur kan jag arbeta med gles och tät väv för att skapa bilder?

För mig skall vävandet vara en sådan naturlig del i bildframställandet. att man inte skall kunna skapa en likvärdig bild med en annan teknik. Skulle jag bara göra en bild som man lika gärna skulle kunna måla, då har jag misslyckats.  Det måste vara en god anledning till att väva den. Den vävda ytan måste ha ett värde.

Ja, jag kommer att arbeta mig igenom detta också. Jag kommer alltid ut på andra sidan med en tydlig målsättning med min vävning. Det som kanske kan göra det lite med jobbigt nu jämfört med tidigare är att det är höst och regnar på tvären. Varje höst vill jag byta liv, flytta och göra andra drastiska förändringar, och det brukar gå över när jag sätter upp julgardinerna.

Kommentera

