Lämna en kommentar

En tom vävstol

20131115_084522handdukarNu är min fjärde handdukshög helt färdig. Banden är vävda och högen ser bra ut. Det är bomull och cottolin varp med lin 16 inslag. Det är samma som jag använt mig av i banden. Dessa handdukar likt de tidigare är vävda i tuskaft i min farmors gamla vävstol med de handknutna solven. Det är en bra känsla att veta att min farmor har vävt med samma solv, sked och i samma vävstol, att hennes rumpa har slitit kanterna på vävpallen runda. 

Det är alltid en känsla av lite tomhet som kommer när man har en tom vävstol. Helst om man inte riktigt har ett nytt vävprojekt som väntar som man längtar efter. Nu har jag den känslan. Jag har fortfarande en dubbelvarp i två olika sorters linvarp en tunn och en tjock  linmattvarp, och vävstolen blänger på mig. Jag hade en plan när jag satte upp varpen men nu har inte lusten infinnit sig. Det är lite därför jag väver handdukar. Det är bara att skyttla man behöver inte tänka alls. Det är lite som att titta på deckare, ett nöje för stunden men jag har glömt hela handlingen när eftertexterna kommer. Man kan tro att jag inte ser deckare men det gör jag och uppskattar det.

 

Kommentera

