Lämna en kommentar

Ibland räknar man lite fel

blommorMan tror att man har koll över det man gör, men ibland… Jag trodde att jag hade koll på mina korsstygn. Genom att jag tidigare broderat liknande kuddar fast blåa med hjärtan, så tog jag bara och klippte till tyget- räknelinnet- efter de färdigsydda. Denna gången sick-sackade jag kanterna runt tyget innan jag började, vilket jag inte gjort innan.

Det kanske det som gör att  jag får lite mindre sömsmån på de sidor där jag inte började. Medandra ord jag var lite väl generös med sömsmånen när jag började. Jag började lite att misströsta mitt broderi innan jag såg att jag faktiskt skulle få plats och dessutom få en centimeter till sömsmån. Jag känner att lite större sömsmån hade inte skadat, för att jag skulle känna mig helt nöjd. Man kan inte få allt här i världen.

Jag lägger det ena stygnet till det andra och helt plötsligt har jag gjort en ny ruta. Jag måste säga ännu en gång, jag längtar ibland till kvällarna när jag kan krypa upp i soffan med en kopp te och få brodera. Dessa broderier är så behagliga, man behöver inte räkna, inte följa ett mönster utan bara göra sina fylla i övningar. Jag tycker mycket om stora fält med små korsstyng, det blir en sådan vacker yta.

Annars händer det inte så mycket textilt. Det har varit höstlov, med småkrassliga barn, många kalas och tandläkarbesök. Fast nu är det måndag och vardagen har åter kommit in i sina rutiner.

Kommentera

