1 kommentar

Ibland blir jag stolt

handdukshögenJag kan bli stolt och känna tillfredställelse av olika anledningar. Det kan bero på att man får att kittel i maggropen av att bildväven får det uttryck som jag vill åt. Fast det kan också bero på att jag blir stolt för att det är välvävt. Jag har vävt handdukar i halvlinne, bomullsvarp och lin inslag.  Det är egentligen inte så mycket att säga om själva vävningen.

Varpen är garn som jag flyttat med mig i många flyttar och som har hamnat i mina gömmor av oklar anledning. Bomullsvarp lite grövre än det vanligaste. Jag har den en blandat in lite cottolin som av en ännu mer oklar anledning hamnat i mina skåp. Jag har vävt enbart tuskaft utan ränder i inslagsriktningen. Med andra ord bara att väva på. Det har varit väldigt trevligt att väva sådant som jag inte brukar väva, skyttlat med bomullsvarp. Genom att jag oftast brukar ha linvarp och man brukar ha vissa knep som man inte ens brukar tänka på, men med bomullsvarp det var bara att väva på. Det gick förvånadsvärt fort. Kanterna har blivit snygga.  Av en inte så konstig anledning så blir alltid en kant mycket snyggare än den andra, fast det är irriterande.

handduk 1handduk2Detta är varpar som jag har varpat randningen enbart på lust. Jag har under tiden skrivit upp hur många trådar av varje färg jag varpat för att jag på mitt papper skall se ifall det är någon färg jag inte har haft på länge. Det gör också att randningen blir någorlunda jämn. Jag har också varpat enfärgade partier med en tråd, för jag hade enbart en garnrulle av varje färg, och de tvåfärgade med två trådar.

Detta har jag utnyttjat när jag sedan solvat. Av de tvåfärgade partierna har jag kunnat få två olika randningar. Den ena när jag solvar tvåtrådar i samma färg jämte varandra, detta ger smalrandigt. Det andra sättet är att solva ena färgen enbart på skaft ett och den andra färgen på skaft två, detta ger lite mer smårutigt. Olika uttryck fast med väldigt små medel.

band1band 220131011_111352band 4band5Jag har vävt banden av effsingrarna, varpen som blir kvar i vävstolen efter att man har klippt ner. Detta har gjort att jag har kunnat testa många olika varianter av färgkombinationer. Jag har kunnat få ut två till tre av varje band.

One comment on “Ibland blir jag stolt

  1. Vilka fina handdukar du vävt och så fint med olikrandning.
    Kram Birgitta

Kommentera

