1 kommentar

Nu är jag äntligen färdig

Efter att varit färdig ett tag med själva broderiet, så äntligen igår så fick jag fram symaskinen för att montera.kudde 2Broderiet är sådant som jag har suttit i tvsoffan och gjort. Jag kan säga ju sämre program desto mer broderat. Med barn så har man inte längre full makt att själv bestämma vad man vill se. I vissa åldrar är det väldigt viktigt  att man inte går och lägger sig för tidigt.

Broderiet är sådant att jag har sytt ett hjärta med förstyng och sedan fyllt i runt omkring. Detta har gjort att jag inte har behövt att räknastyng mer än längden på rutorna på yttersidorna. Jag har broderat på räkne linne, det har säkert ett mer korrekt namn, med garn som jag har haft i mina gömmor. När jag började med detta projektet så var det till viss del för att jag skulle minska mina enorma gömmor med broderigarn. Jag har också blandat olika sorters broderigarn. Det är vanlig moliégarn som jag har sytt med tvåtrådar, olika linbroderigarn och silkegarn som jag färgade för att brodera med för många år sedan när jag gick på skolan. Silkegarnet är av två olika kvalitéer en tunnare som är jag använder två trådar av, väldigt behaglig att brodera med, och en lite grövre som jag delar trådarna så att jag kan sy med två trådar. Detta är inte lika behagligt att brodera med garnet snurrar sig lätt.

Jag har fodrat broderiet och sytt baksidan av ett vitt ylletyg, som också har hamnat i mina gömmor av en för mig okänd anledning. Att jag fodrat broderiet beror mest på att man annars kan se igenom den osydda väven, och att tyget räckte till det. kudde 2 baksidaJag har på baksidan sytt i tvåknappar, detta mer för att hålla det mer på plats. För jag kan ana att den kommer att vara med i diverse kojbyggen, fast jag säger nej. Vissa saker kan man liksom förutse.  Jag har inte broderat knapparna till denna kudden, det beror mest på att jag inte hade direkt lust till det igår, och att jag hittade i en knapplåda vackra pärlemorknappar.

Kudde 1 och 2 Jag har tidigare broderat en likadan tidigare, med samma grundtanke och på samma sätt. Nu har jag börjat på min tredje fast i lite annorlunda färgsättning och inte med hjärtan utan med blommor, och det är lika roligt att brodera dessa rutor fortfarande. Det är lite som att måla i måleriböcker när man var liten. Jag behöver inte tänka direkt bara hålla mig innanför linjerna så blir det bra. Jag tycker inte om att sitta att räkna stygn för det blir alltid fel.   En av mina stora brister.

One comment on “Nu är jag äntligen färdig

  1. Kuddarna är fantastiskt fina! Och visst är det märkligt hur mycket bra saker som har hamnat i gömmorna.

Kommentera

