Lämna en kommentar

nummer 11 och nummer 12

20130910_125542Nu har vi planterat träd nummer elva och tolv sedan vi flyttade in. Till detta skall sägas att vi planterat en otrolig mängd buskar.  Dessa två äppelträd skall om fem till tio år ha växt till sig så mycket så att vi kan såga ner de gamla äppelträden som står på tomten sedan tidigare. När man har många kvm som man kan plantera på, så får man utnyttja rean och kampanjer. Vi har tid att vänta in dessa.

Detta var två äppelträd en Katja och en Gravenstein dessa kommer att bli väldigt bra med de träd som vi planterat tidigare, ett Alice och ett Åkerö. Genom att vi inte riktigt vet vad det är för sorter vi har sedan tidigare så har vi tänkt på att pollineringen skall fungera även när de gamla träden skall sågas ner. Det kan ju bli några år som vi kan få väldigt mycket äpplen, men i slutändan kommer det att bli bra. Det träd som jag saknar i min trädgård nu är en valnöt, fast jag har läst att de helst skall stå lite vind skyddat. Detta för att man skall komma ner en klimatzon. Jag får vänta till de andra träden har växt till sig och ger lite lä.

Annars tror jag att jag har de träd som jag behöver. Mina päronträd, plommon och körsbär har ännu inte börjat ge frukt än så jag hoppas att det blir snart. Det kanske kan behövas med en liten förklaring, vi har tomt på drygt fem tusen kvm gräsmatta när vi flyttade in och nu håller vi på att plantera bort så mycket som vi bara kan. Att sitta på sin gräsklippare flera timmar i veckan är inget som vi alltid njuter av.

Kommentera

