Lämna en kommentar

Änglaskara

20130910_12100120130910_12110620130910_12094020130910_12100920130910_12120320130910_12103120130903_081948Jag har nu virkat lite grann, det har varit avkopplande. Det är änglar som jag har virkat och repat upp och åter virkat. Jag har hittat små garnnystan i mina gömmor. Det jag har försökt att få till en fin och lätt virkad ängel.

Jag har virkat med samma virknål både i kroppen och på vingarna. Kroppen är gjord av någon slags stickgarn av akryl det står att man skall ha stickor 3-3/½. Av typen mini nystan köpta på Hemtex för en oändlig mängd år sedan. Vingarna har jag virkat i lingarn 35/2, som är ett vävgarn som jag troligtvis har haft till varp till något projekt.

Det har varit svårt att virka vingar som ser ut som vingar men ändå inte blir för stora och för tunga så att de hänger. Det är därför alla änglarna har olika sorters vingar. Jag har ännu inte kommit fram till ett bra mönster. Jag har stärkt dem med doppstärkelse som jag har rört ut i vatten till en ganska stark lösning. Nu får tiden utvisa om jag har ett par vingar som inte böjer sig och slokar i vingspetsarna. Det vill man inte vara med om. På något sätt vill man att de skall kunna plockas fram år efter år och se lika fina varje gång.

Vi får se om detta blev en parentes eller något som jag kommer att göra fler av, och då kanske med större omsorg av garnfärger, i stället för som nu ta den färg som finns till hand. Även glorian bör kanske vara av en lite tjockare mässingtråd. Detta är som sagt ett första test. De behöver nu stå ett tag för att man skall se hur de reagerar på tiden som en faktor. Det är trevligt att göra dem till en lite grupp där alla är olika, men har ungefär samma form.

Kommentera

