Lämna en kommentar

Fyller mina gömmor likt ekorrarna

chiliJag har redan börjar skörda min chili. I år känns det som att det kan bli ett bra chiliår för min del. Jag sådde mina fem frön i mitten av januari. För en gångs skull kom jag ihåg att så i tid. Tidigare år har det blivit några veckor senare. Jag har mina chiliplantor inne för där jag i framtiden vill ha mitt växthus står just nu ett ruckel till hus på drygt 80kvm.

Jag skördar också min chili ganska tidigt innan de har hunnit växa till sig och innan de har blivit röda. Detta är ett medvetet val, för jag som har barn som är lite ”känsliga” för stark mat, behöver bara ha lite i maten varje gång. Då kan jag välja en chili i storlek som passar till just den maträtten och kan använda hela varje gång.

Just nu hänger de på tork på min köksvägg, upphängda i effsingrar (varpen som blir kvar i vävstolen efter man klippt ner väven). Jag tycker att det bllir fint med den grova linmattvarpen. Det känns lite hemvävt och gammalt bondesamhälle, på ett väldigt possitivt sätt.

Kommentera

