1 kommentar

Äntligen en ny varp

Varp (1)Varp (2)Det finns få saker som är lika vackra som en linvarp. Jag har nu varpat lin 8/5, grov linmattvarp. Det luktar så otroligt gott. Denna tillsammans med en vit linvarp i lin 20/2 ( halvblekt) kommer jag inom en snar framtid att sätta upp i min kontramarsh vävstol. Jag kommer då utnyttja mina dubbla varpbommar. Jag kommer att göra en vidare utveckling av den vävtekniken som jag har undersökt under våren. Både i mina praliner, små färgglada vävar med fastvävda änglar och även med bröllopsfotografiet samt med mina apelsinvävar.

Det handlar om två varpar som jag solvar i tuskaft där både den grova och den tunna varpen går i tuskaft tillsammans. Den tunna varpen har också två plock trampor som gör att jag kan plocka i varpen.

One comment on “Äntligen en ny varp

  1. Hej och tack för dina rader på min blogg!
    Ang. din fråga om mattan i jämtlandsdräll är rolig att väva, än så länge känns det mest som jag bara testar hur tekniken funkar, men jag tror säkert den blir rolig att väva när jag får lite mer grepp om det hela 🙂
    Det är roligt att hitta andra bloggare som har liknande intresse, så nu ska jag titta runt hos dig/ Irené

Kommentera

