Lämna en kommentar

Vardagslyx

Rabarbersylt (2)Rabarbersylt (3)Detta är en av anledningarna till att jag inte har vävt och arbetat så mycket textilt. Jag har gjort rabarbersylt. Jag håller med att det låter ganska tokigt, men det är så gudomligt gott att öppna en sådan burk under vintermånaderna. Det smakar lite likt rabarberkräm, och framför allt sommar.

Tidigare år har jag använt mig av sylt socker, men kokat rabarberna skurna i bitar med lite vatten så att rabarberna faller sönder, innan jag tillsätter syltsocker. det ger en lite hårdare sylt. Lite mer som köpt sylt i koncestensen. I år har jag kokat sylt på det vanliga sättet med vanligt socker, detta har gjort att sylten har blivit lite lösare. Genom att jag bara har ett grundrecept på sylt brukar jag koka sylt mer eller mindre på känn.      Rabarbersylt (5)Den första satsen rabarbersaft för i år står i matkällaren och drar till sig. Imorgon har den stått sina fyra dagar. Med stor trolighet kommer det att bli en ny sats saft efter denna. Detta är ett recept somjag inte har testat innan. Tidigare år har jag kokat saft på rabarber som man brukar koka saft. Frukt, socker  och vatten, som man kokar , rinner av för att sedan tappa upp på flaskor. Det känns lite som detta kan bli en god saft.

Vi har en otroligt stor mängd rabarber, och på något sätt måste man använda sig av dem. Någonstans går det en gräns för hur mycket rabarberkräm och paj man kan äta. Sedan är det också så att jag tycker att köpt saft och sylt inte smakar särskilt bra. Jag tycker inte om smaken av aspartam och andra konstgjorda sötningsmedel. Någonstans är det så att med hemmakokt saft och sylt så vet jag vad som är i den. Rabarbersylt (4)Detta är en hylla i min matkällare som gör mig väldigt stolt. Detta är min vardagslyx. Det är så otroligt lyxigt att kunna gå ner och ta med sig en burk upp. Det är också så att jag är så otroligt lyckligt lottad som kan ha en matkällare. Det var där oljetanken stod när vi köpte huset. Det kan ibland snöa in lite genom ventilen på vintern. På sommaren är den lite för varm med en temperatur på runt 12-13 grader, fast det är lite beroende på hur sommaren blir.

Vad som står på hyllan är lite beroende på säsong. Min plan är att vi skall äta upp förra årets saft-sylt-mos innan man gör en ny sats av årets frukt-bär. Med tre barn brukar det inte vara några problem.Rabarbersylt (6)Rabarbersylt (7)Jag brukar använda mig av en gammal bok som var i nytryck 1984. Det är samma bok som min mamma använde sig av när jag bodde hemma. Jag tycker om bilden på första sidan, den utstrålar så mycket sent sextital. Visst är det saker som man idag kanske inte skulle göra, eller iallafall jag, men den har bra basrecept på saft, sylt,mos.

Förutom detta har jag testat att sätta mitt livs första sats med maskrosvin. Har ni någon aning om hur otroligt många gula maskroser det går i en tioliters spann- alldeles för många. Jag har också testat att göra maskrossirap, fast jag tror att jag kokade den lite för lite. Tror att vi skall testa att smaksätta sprit med den till jul. Den smakade väldigt bra.

Vi har också planterat träd, det blev ett körsbärsträd. Vintern tog det förra, vi har nu planterat det på en lite mer skyddad plats. Inte lika utsatt för alla vindar. Vi har också planterat ett äppelträd, jag blev väldigt lycklig när jag fick tag i ett åkerö. Det ger otroligt välsmakande äpplen. De ger god saft, och mos. Ett plus för våran del är att det blir ett stort träd. Vi behöver nu hitta ett äppelträd som kan pollinera det och våra andra äppelträd.

Kommentera

