Lämna en kommentar

Min dröm om en Fanny och Alexander jul

Ibland har man ett problem som man bör lösa. I detta fallet var det Dottern som klagade att hon fick träsmak i bakdelen när hon övade på pianoläxan, som den goda moder man är var man tvungen att lösa problemet.  Det vore ju synd ifall hon slutade att spela piano för att hon fick ont där bak.

Jag som så gärna vill stå vid pianot och sjunga julsånger. Ni ser det framför er, julkrubban står på pianot, stearinljusen brinner, julskinkan står i ugnen, barnen är små änglar mot varandra och dottern spelar ”stilla natt”. Kan det bli bättre i en juldröm?

Pall (1)  Jag valde att göra det i en lappteknik, för det var det som jag hade lust med för tillfället. Jag klippte linjalbreda remsor av tygbitar från barnens tygbitsbyrå. Det är där de kan ta tygbitar utan hejd och utan att fråga innan de klipper. Att det blev just linjalbreda remsor  beror på att det gjorde att jag lätt kunde få lika breda remsor utan att mäta för mycket. Det var roligt att göra det för det ger sådana minnen när man ser den tygbiten som har varit en stjorta och det som är spillet efter en kjol osv. Remsorna sydde jag ihop och pressade väl.

Jag har klippt ut cirklar av en gamal handduk, fem stycken. Två lite större och tre i storlek efter ovansidan och konstaterade att det borde vara tillräckligt för hennes bakdel. Dessa har jag qviltat fast med förstygn i molinegarn, jag har delat tråden till tre trådar att sy med åtgångnen. Detta var en possitiv upplevelse. För all del tog det mycket längre tid än jag trodde, men det skapade en intressant tygmassa. Det kan vara något att använda till ett senare tillfälle, känner att min hjärna har fortsatt att spinna vidare på detta med att qvilta med förstygn.

Jag har sytt på ett kantband runt om, där trädde jag igenom en bit mattvarp- en gammal effsinger, de kan vara bra att spara ibland. Detta gör att jag kan ta av den och tvätta i maskin. Eftersom att den är gul så kommer det komma att behövas.Pall (2)

Kommentera

