Lämna en kommentar

Djupdykning i knapplådan

Jag är fortfarande inspirerad av Karin  på Brodösens blogg, hon hade gjort ett halsband med klädda knappar.

När jag hade gjort färdigt det förra halsbandet så låg det kvar en massa fula knappar.

Jag började fundera över hur jag använder halsband, och när jag använder andra halsband än guldkedjan som jag alltid har. Det är till fest och kalas. Oftast då har jag klänning med någon form av dekoration i halsringningen, detta gör att jag bör hålla mig till diskreta halsband som inte konkurerar med klänningen. De bör inte heller hänga för djupt i urringningen.

Detta blev mitt halsband med klädda knappar.Halsband  a (1)Detta är små skjortknappar som jag har klätt med ett ganska tunt tyg, lapptäcketyg. Det har ett motiv av snötunga granar och stugor med massor av snö, där av färgskiftningarna i blå nyanser. Karin på Brodösens blogg visar väldigt tydligt hur man klär in knappar.

Halsband  a (3)Efter att jag hade klätt in mina knappar så syr jag ihop dem till en lång kedja. För att försöka undvika attde vrider sig och visar baksidan så syr jag fast en böjlig metalltråd. Den hittade jag bland barnen pärlor. Detta gör att jag efter jag satt på mig det kan forma tråden-halsbandet så att det ligger snyggt kring halsen. Halsband  a (2)Till knäppning har jag en liten kläddknapp , detta för att det inte skall bli väldigt fult ifall halsbandet vrider sig när man användet det. Öglan har jag gjort med sytråd och som jag sedan sytt om med langettstygn. Detta i förhoppning att den inte skulle vrida sig, fast det gör den ändå. Jag får kanske inte vara ensam när jag tar av mig det, så jag kan få hjälp om det behövs.

Kommentera

