1 kommentar

Små utsvävningar i knapparnas värld

Jag har blivit så inspirerad av Karin på Brodösens blogg, hon gjorde ett halsband av klädda knappar. Detta gjorde att jag tog tag i ett avstannat projekt som har legat några år i en liten glasburk.

Nu repade jag upp allt och letade fram mer knappar. Det har blivit en hel del knappar av makens kaserade skjortor, genom åren. Några knappar jag nog köpt, men det mesta är återvinning.

Halsband cJag har använt mig av en gigantiskt lång tråd. För anledningen till att det tidigare försöket hamnade i den lilla glasburken är att tråden blev alldeles för kort. Av detta kan man konstatera att det går åt mycket mer tråd än man i sin vildaste fantasti kan tro, det är ju trots allt bara ett pärlhalsband. Den viktigaste anledningen till att jag hade lång tråd var att jag ville inte riskera att tråden tar slut innan jag hade ett halsband som räker runt halsen. Jag har använt mig av knapphålssilke. Detta för jag ville ha en viss tjocklek på tråden.

Jag har satt fast en lite avlång träpärla mitt på tråden, knöt en knut och sedan börjar knapparna. Detta för att jag skulle kunna få en låsanordning, pärla- ögla. Sedan är det bara att trä på knapparna på de två trådarna. Det man bör tänka på är att ha knappar med fyra hål. Varannan knapp skall komma med ovansidan uppåt och varannnan med ovansidan neråt. Det är lite prövande innan man får knapparna på rätt håll. Halsband aHalsband eAv denna bild kan man konstatera att vi behöver lite sommar och mycket sol. Frusen som jag är har bara ansiktet fått solsken efter helgen och alla uteaktiviteter.

One comment on “Små utsvävningar i knapparnas värld

  1. Snyggt och bra tips. Blir sugen på att testa själv.

Kommentera

