2 kommentarer

Mina TV nöjen

broderi 2

Nu äntligen är mitt Tv nöje färdigt, iallafall nästan. Det är en baksida som skall till innan kudden som skall ligga i soffan är helt färdig. Jag har verkligen tyckt om att brodera detta, det har varit lite utan att ens tänka har jag suttit och gjort mina korsstygn. Inget räknande, inget byte av tråd och framför allt det har inte varit så noga ifall det har blivit något styng extra någonstans, om hjärtat har fått en liten skev form.

Broderi 1Det är så här jag har gjort mönstret. Med den tråd som jag hade kvar i nålen från förra rutan har jag sytt ett nytt hjärta med förstygn i nästa ruta. När jag har broderat runt hjärtanet har jag pillat bort hjälptråden. Jag har inte ansett att det varit så viktigt ifall jag har sytt lite utanför eller lite innanför hjälplinjen för det blir ett hjärta ändå.

Jag har broderat med den tråd jag har haft hemma i alla mina lådor. Det har varit vanligt moulinegarn, lingarn av div. kvaliter, sidengarn i två olika kvaliter som jag har färgat på skolan i tidernas begynelse, och en ruta av något högblankt garn jag fått när jag gick på skolan. Med andra ord en salig blandning. Vissa garner var helt underbara att brodera med medans andra var mindre sköna. Oftast har det handlat om trådens tjocklek kontra ”räknelinnets” tjocklek. Räknelinnet har jag ärvt efter farmor, det kan nog vara drygt tio år eller ännu mer.

Jag har upptäckt att äntligen har jag en lång och riktigt bra TV vår framför mig. Det sänds tre bra program under en vecka, det brukar det inte finnas så mycket som man vill se, Babel, 100% bonde och Där ingen trodde någon kunde bo. Fast detta är ju saker som jag vill se vilket då kan jag inte riktigt brodera.

Jag har kommit fram till att jag har saknat broderiet som har varit färdigt några dagar, att jag redan har på börjat ett nytt. Jag kände att händerna inte ville sitta sysslolösa.

2 comments on “Mina TV nöjen

  1. […] Hannas vävstol (bloggen alltså, knappast själva vävstolen) har broderat ett så fint kuddöverdrag. I negativ mönsterteknik. Ja, ni får titta efter själva. […]

Kommentera

